26-juni-2017 | Door: Kiki Stender
Genieten van Streeckgenoten

Genieten van Streeckgenoten

Wat is er leuker dan lokale markten te bezoeken en de typische smaken van de (vakantie)streek te proeven? Streekproducten zijn al jaren in opmars. Ze staan voor bijzondere smaken, authenticiteit en ambacht. Er zit vrijwel altijd een lekker verhaal achter: van een boer of tuinder-met-visie, een gepassioneerde ambachtsman of -vrouw, een bijzonder recept, historie. Streekproducten worden gekoesterd door een schare trouwe fans, en omhelst door nieuwsgierige nieuwe klanten. 

Sinds kort ligt bij diverse filialen van Albert Heijn het overkoepelend merk ‘Streeckgenoten’ in de schappen; lekkere vleeswaren en -specialiteiten uit de eigen streek. Drijvende kracht achter het merk is Jack Keulen, een bekende naam in slagersland. 

Via de achterdeur

Jack en Tonny Keulen hebben een Keurslagerij in Hulsberg. In 1983 namen ze de dorpsslagerij over van Jacks ouders. In de loop der jaren breidden ze flink uit. Met vleeswaren en catering, later ook met andere typisch Limburgse gerechten, zoals zuurvlees en tête de veau. Albert Heijn zag wel wat in het regionaal distribueren van de authentieke Limburgse vleeswaren, en het merk ‘Lekker uit Limburg’ werd geboren. Jack begon ‘via de achterdeur’ te verkopen, maar al gauw kwam er een productiebedrijf: Keulen Vleeswaren in Nuth. Hier worden inmiddels ook producten voor het merk GIJS gemaakt; heerlijke stoofgerechten volgens de Limburgse traditie. Ambacht en authenticiteit blijven leidend. Dit voorjaar werd Keulen Vleeswaren voor de tweede keer (eerder ook in 2014) uitgeroepen tot Nederlands Kampioen Vleeswaren door het Broederschap Confrérie des Chevaliers. Keulen Vleeswaren wordt gerund door Ben, zoon van Jack en Tonny. 

Kennis vergaren en delen

“Albert Heijn, die onze producten van Lekker uit Limburg ook in de schappen heeft liggen, is heel tevreden over onze performance,” vertelt Jack. “We beheren de voorraad op het distributiecentrum, garanderen een goede levering, er is weinig derving. Omdat het zo lekker draait in Limburg; ontstond het idee: ‘kan dat niet óók in de rest van Nederland’” 
Als het om zijn vak gaat, spat de passie en gedrevenheid bij Jack ervan af. Niet voor niets is hij ook Meesterslager, en initiatiefnemer van BEEF (Butchers Education & Experience Form); een gepassioneerde groep met slagers die samen niets liever doen dan kennis vergaren, deze uitbreiden en met elkaar en anderen delen. “We zijn als groep pas naar TNO geweest om meer te leren over kweekvlees, we organiseren excursies naar Parma om te zien hoe Parmakaas en Parmaham worden geproduceerd en we geven slachtcursussen,” vertelt Jack enthousiast. Wie naar hem luistert wordt al snel gegrepen door zijn verhalen. Even terug, naar Streeckgenoten.

Van slager tot slager

Jack, altijd in voor een uitdaging, ging voor Albert Heijn op pad. “Ik heb een groot netwerk van slagers,” vervolgt hij. “Met een goede bekende ben ik het land doorgetrokken op zoek naar topslagers die in hun regio bekend staan om hun zelfgemaakte vleeswaren en specialiteiten. In de gesprekken moet ik wel vaak aangeven dat in de supermarkt liggen met je product écht geen bedreiging is voor de lokale slagerij. Integendeel! Ik begin aftastend, vertel mijn eigen verhaal, van slager tot slager. Voor ons geldt dat de slagerij in Hulsberg groot is geworden met het vleeswarenbedrijf: de twee takken hebben elkaar altijd versterkt. In de supermarkt liggen heeft nooit tegen mij gewerkt. Er kwamen zelfs méér klanten in de slagerij. Zij herkenden ons logo en wilden meer proeven.” 

Toekomst

In week 20 jaar lagen de eerste Streeckgenoten in de schappen van filialen in Noord-Brabant en Zeeland. Nu al zijn ze ook te vinden in Limburg, Zuid-Holland en Groningen. De bedoeling is dat veel meer regio’s in Nederland vertegenwoordigd worden: de zoektocht is nog niet afgelopen. “Je moet wel realistisch en rationeel blijven,” vindt Jack. “Je kunt wel een topproduct in huis hebben, maar als er je per week niet meer dan 10 kilo van kan maken, komt dit niet van de grond. Het moeten dus streekproducten zijn met potentie, zowel qua smaak, productiecapaciteit als hygiënestandaard: de slagerijen moeten IFS gecertificeerd zijn, of dat certificaat op korte termijn kunnen halen.” 

“Iedere ondernemer moet nadenken over zijn toekomst,” besluit Jack. “En die toekomst verandert: we zien de opkomst van out-of-home, blurring, de groei van online, mensen zijn veel meer onderweg, bijna niemand neemt nog een broodtrommeltje mee naar zijn werk. Ik ben een gepassioneerd slager, sta heel graag in de slagerij en achter de toonbank en het hakblok, maar ik wil óók geld verdienen. Je móet wel anticiperen op de veranderende markt.” 

www.keulen.keurslager.nl
www.streeckgenoten.nl

Terug naar boven