30-april-2025 |
Consument bezuinigt op brood, banket en gebak

Consument bezuinigt op brood, banket en gebak

Stijgende koopkracht of niet, in 2024 werd er opnieuw minder brood, banket en gebak verkocht. Dat blijkt uit onderzoek van YouGov in opdracht van NBC. Vooral het verschil tussen thuis eten en buitenshuis eten zet de markt in beweging.

Broodverkoop daalt, buitenshuis eten groeit

De verkoop van brood nam licht af. In 2023 hielpen prijsstijgingen de omzet nog overeind, maar dit jaar bleef die steun uit. De gemiddelde broodprijs per kilo bleef stabiel, terwijl de omzet licht daalde. Het verschil tussen supermarkt en ambacht liep verder op, van €1,25 naar €1,45. Zowel supermarkten als ambachtelijke bakkers zagen de verkopen voor thuisgebruik dalen. De groeiende vraag naar brood buitenshuis kon die trend niet keren.

Buiten de deur ontbijten wordt steeds gewoner

Opvallend is de verschuiving naar buiten de deur eten. Lunchrooms, broodjeszaken, hotels, fastservicepunten en vervoerslocaties zagen de broodverkoop stijgen. Ook supermarkten, bakkers en markten profiteerden bij directe consumptie. Volgens het FoodService Instituut Nederland ontbijt inmiddels één op de vijf Nederlanders minstens één keer per week buiten de deur. Tussen 2018 en 2024 groeide het aantal buitenhuisontbijten met 10%. Jongere generaties spelen hierin een opvallende rol.

Banket en gebak voelen economische schommelingen

Ook voor banket en gebak waren de cijfers niet rooskleurig. Ondanks betere economische vooruitzichten bleef de consument kritisch. Het volume daalde verder, net als de omzet. De prijzen van gebak bij het ambacht zakten iets, terwijl ze in supermarkten juist verder stegen. Hierdoor zijn de prijsverschillen tussen supermarkt en ambacht groot gebleven, of zelfs nog groter geworden.

nbc.nl

Terug naar boven