26-oktober-2021 | Door: Kiki Stender
Top Tien Foodtrends 2022: Planeet is prioriteit

Top Tien Foodtrends 2022: Planeet is prioriteit

Consumenten beschouwen de gezondheid van de planeet nu als hun grootste zorg, belang voor planeet gaat daarmee de persoonlijke gezondheid voorbij, die de afgelopen jaren de hoogste prioriteit had. Volgens Innova Market Insights - 's werelds meest uitgebreide platform voor wereldwijde inzichten in de voedings- en drankenindustrie - is de universele vraag naar vertrouwen in een duurzame toekomst de grootste drijfveer voor het consumentengedrag in 2022.

Een gevoel van medeverantwoordelijkheid voor onze gedeelde planeet stuurt de keuzes die consumenten maken en de levensstijl die ze willen leiden. Uit de enquête blijkt dat, als het gaat om voedselkeuzes, de twee belangrijkste milieuacties die mensen ondernemen het beperken van afval zijn (43% van de respondenten) en eten met mate (32%).

"Shared Planet" voert Innova Market Insights' Top Ten Trends aan, waarbij de nadruk ligt op hoe iedereen zijn rol kan spelen in het vormgeven van een duurzame en welvarende toekomst. Consumenten vertellen ons dat ze ethisch en milieubewust willen zijn, dus moeten merken samenwerken met het publiek om vertrouwen te kweken in de claims die aan producten verbonden zijn.

Met het oog op de toekomst presenteert Innova de toptrends die innovatie en succes in 2022 zullen aandrijven:

1. Gedeelde planeet

Nu consumenten zich meer zorgen maken over hun planeet dan over hun persoonlijke gezondheid, stappen merken over van het louter verkondigen van hun kwaliteiten naar het voldoen aan een duidelijke, overeengekomen en begrijpelijke meting van hun milieu- en sociale impact. Bedrijven moeten met elkaar en met consumenten samenwerken om vertrouwen te wekken in claims dat hun impact nul of negatief is. Het is belangrijk dat certificeringen universeel worden aanvaard en dat het publiek meer vertrouwen heeft in de transparantie van de acties van merken. Dit vereist snelle, duidelijke, tastbare en betrouwbare informatie in combinatie met een levensverhaal van een product dat de toets der kritiek kan doorstaan.

2. Plantaardig: Het canvas voor innovatie

Plantaardige voeding is niet langer een imitatie van vlees, vis en zuivel, maar een optimalisatie van opties die op hun eigen benen staan. Op de vraag welke redenen consumenten hebben om plantaardige alternatieven te overwegen, antwoorden ze dat ze het gezonder en beter voor de planeet vinden. Een derde reden, het verlangen naar variatie in het dieet, stimuleert de belangstelling voor plantaardig verder dan de traditionele veganistische en vegetarische sectoren, wat leidt tot een toename van 59% van nieuwe plantaardige producten in het jaar tot augustus 2021. Van gemaksvoeding tot gastronomie, mensen zijn op zoek naar de kwaliteitsvolle alternatieven die plantaardige producten kunnen bieden.

3. Van technologie tot tafel

Technologische vooruitgang biedt meer mogelijkheden om elk aspect van de levenscyclus van een product te veranderen, van conceptie tot consumptie. Terwijl innovators nieuwe productiemethoden omarmen, wenden consumenten zich tot apps en AI voor begeleiding bij gepersonaliseerde voeding. Mythes en misverstanden brokkelen af, dus het is nog nooit zo belangrijk geweest om een eerlijke en open communicatie met consumenten aan te gaan om ervoor te zorgen dat ze vertrouwen blijven houden in de vooruitgang van de levensmiddelentechnologie. Respondenten van Innova's Consumentenonderzoek zeggen dat ze meer bereid zijn om veranderingen zoals nieuwe voedseltechnologieën of het delen van gegevens te omarmen als kan worden aangetoond dat deze gunstig zijn voor de persoonlijke en wereldwijde gezondheid.

4. Veranderende gelegenheden

Lockdowns en de pandemie hebben bestaande eetgelegenheden een nieuwe vorm gegeven en tegelijkertijd nieuwe gelegenheden helpen creëren. Consumenten zijn zich meer bewust van het comfort en de mogelijkheden van thuis en willen daarom meer uit eten gaan. Leiders in de sector zullen worden gestimuleerd om beter tegemoet te komen aan de veranderende consumptiemomenten en producten te creëren die op de nieuwe verwachtingen zijn afgestemd.

5. De stem van de consument

Consumenten hebben het voor het zeggen en verwachten meer betrokkenheid van merken via digitale kanalen en in de echte wereld. Mensen zijn op zoek naar voedingsmiddelen en dranken die aansluiten bij hun politieke, sociale en ethische waarden. Als ze die niet kunnen vinden, komen ondernemende consumenten in actie om het gat zelf op te vullen, specifieke marktniches te bevredigen en producten te co-creëren die aan hun behoeften voldoen.

6. Darmglorie
7. Back to the Roots
8. Versterkte Ervaringen
9. Upcycling opnieuw gedefinieerd
10. Mijn Voedsel, Mijn Merk

Gezondheid, authenticiteit, verantwoordelijkheid en het eenvoudige verlangen naar plezier komen allemaal samen in Innova Market Insights' Top Tien Trends voor 2022.

innovamarketinsights.com

Terug naar boven