09-april-2024 |
Grootste deelname ooit aan Week Zonder Vlees & Zuivel

Grootste deelname ooit aan Week Zonder Vlees & Zuivel

Maar liefst 20% van de Nederlanders heeft deelgenomen aan de zevende editie van de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel, die in 2024 plaatsvond van 4 t/m 10 maart. Met een recordaantal van 2,8 miljoen deelnemers bevestigt dit evenement de toenemende populariteit van een flexitarisch dieet in Nederland. Ondanks de confrontatie met boerenprotesten, blijft de Week Zonder Vlees & Zuivel een stimulans voor verandering in eetgewoontes.

Breed uitgedragen campagne

In de eerste week van maart kreeg de campagne ruime aandacht. Supermarkten, scholen, bedrijven en media zoals radio, televisie, kranten en online platformen droegen allemaal bij. Met de ondersteuning van 52 partners verspreidde de campagne het bewustzijn over de impact van vlees- en zuivelconsumptie. Het doel was inspiratie bieden voor een plantaardigere levensstijl. Een indrukwekkende 66% van de Nederlanders gaf aan onlangs iets vernomen te hebben over het reduceren van vlees- en zuivelconsumptie.

Protesterende boeren

De campagne kreeg dit jaar te maken met boerenprotesten. Boeren trokken per tractor langs supermarkten die aan de campagne deelnamen. Ook riep Farmers Defence Force op tot een boycot van deze winkels. Desondanks stond een overgrote meerderheid (79%) van de Nederlanders positief of neutraal tegenover de campagne. Dit toont aan dat, ondanks tegenstand, de steun voor minder vlees- en zuivelconsumptie stabiel blijft.

Effect campagne overduidelijk

Door het hele land werden initiatieven ontplooid om plantaardig eten te promoten. Zo deden studentenverenigingen, scholen en sportkantines mee, en bood zelfs het Amsterdam UMC maaltijden zonder vlees en zuivel aan. Van de deelnemers aan de campagneweek gaf 80% aan na de campagne minder of helemaal geen vlees meer te willen eten. Voor zuivel lag dit percentage iets lager, maar het effect was nog steeds significant. 

Weekzondervleesenzuivel.nl

Terug naar boven