22-oktober-2018 | Door: Kiki Stender
De toekomst van de fysieke winkel

De toekomst van de fysieke winkel

Het aantal consumenten dat zegt een fysieke winkel te bezoeken blijft dalen, zo blijkt uit onderzoek van Q&A in opdracht van ABN AMRO onder 1.881 consumenten. Van de ondervraagde consumenten geeft 32 procent aan (veel) minder fysieke winkels te bezoeken, in 2015 was dit nog 21 procent. 

Voor jongere consumenten geldt dit nog in meerdere mate dan voor ouderen. In de afgelopen 3 jaar is het aantal consumenten met een sterke voorkeur voor de fysieke winkel dan ook gedaald van 74 procent naar 63 procent. Daarbij geeft 55 procent aan zich eerst online te oriënteren voor zij een aankoop doet.
 
Voor winkeliers is het meer dan ooit belangrijk om consumenten een reden te geven om naar de fysieke winkel te komen. Zij staan voor een flinke uitdaging, maar hebben volgens ABN AMRO voldoende kansen om relevant te blijven voor de consument. Door het bieden van beleving en expertise kunnen winkeliers met een fysieke winkel zich de komende jaren blijven onderscheiden. Voor consumenten is de mogelijkheid om producten uit te proberen, te testen of te proeven de hoofdreden om een fysieke winkel te bezoeken. Daarnaast geeft 27 procent de voorkeur aan de fysieke winkel wanneer ze iets snel willen hebben.

Voor de juiste beleving en expertise is voldoende deskundig personeel de belangrijkste voorwaarde. Een goede kennis van de markt en klanten zijn nodig om de juiste keuzes op lokaal niveau te maken. Deskundig personeel wordt door de consument echter als belangrijkste factor gezien om beleving en expertise in de winkel te brengen. Zij moeten consumenten persoonlijk benaderen, maar zich niet opdringen. Goed winkelpersoneel zorgt voor tevreden en loyale klanten, maar veel winkeliers vissen in dezelfde personeelsvijver. Hoewel het in een competitieve markt geen gemakkelijke opgave is, blijft investeren in goed personeel cruciaal voor de fysieke winkel van de toekomst. Durf als winkelier aanpassingen door te voeren met strategische focus op beleving en expertise in de winkel. Want uiteindelijk maakt het juiste personeel het grote onderscheid ten opzichte van fysieke en online concurrenten.

www.abnamro.nl

Beeld: © Rawpixel.com/Shutterstock.com

Terug naar boven