26-juni-2020 | Door: Kiki Stender
Bedrijfsopvolging bij Slagerij Jan Pinckaers

Bedrijfsopvolging bij Slagerij Jan Pinckaers

Bij bedrijfsopvolging wordt een opvolger vaak gevonden binnen het eigen team. Na familie zijn medewerkers de belangrijkste overnamekandidaten. Vertrouwen, betrouwbaarheid en transparantie vormen de basis voor het verkoopproces.

Steek het verkoopproces zorgvuldig in; alleen al om de onderlinge verstandhouding goed te houden. Een mooi voorbeeld is Slagerij Jan Pinckaers uit Sint Geertruid. Medewerker Maurice Rutten is daar inmiddels medevennoot en gaat volgend jaar de slagerij volledig overnemen. Jan en Maurice geven een kijkje in het verloop van het verkoopproces. 
Slagerij Jan Pinckaers
Jan en Nellie Pinckaers startten in 1984 met hun slagerij in Sint Geertruid. De pijlers onder het bedrijf: de worstmakerij en de traiterie. Steeds meer ontwikkelden ze zich van een traditionele tot een moderne slagerij–traiteur met een aanbod waar klanten graag een stukje voor omrijden. In 2006 begon de toen 15-jarige Maurice er als zaterdaghulp te werken. Hij wist al snel dat het werk in de slagerij datgene was wat hij graag wilde blijven doen. Jan en Nellie zagen in hem een potentiële overnamekandidaat en na enige jaren gingen ze daarover met elkaar in gesprek.

Goede voorbereiding

Zorg dat je goed voorbereid bent voordat je de medewerker een aanbod doet. Datzelfde geldt overigens ook voor de medewerker. Vraag jezelf als zittende ondernemer af: wat wil ik? Wil je nog een tijdlang blijven meewerken of ineens helemaal stoppen? Ligt jouw prioriteit bij een zo hoog mogelijke opbrengst, of bij de voortzetting van jouw levenswerk? En welke gevolgen hebben jouw wensen op fiscaal, financieel en juridisch gebied? Probeer daarbij in te calculeren wat voor jouw opvolger mogelijk is. Specialisten zoals een accountant, fiscalist en (bedrijven)makelaar/taxateur kunnen je meer informatie geven. Realiseer je dat een bedrijf met goede omzetperspectieven beter in de markt ligt dan een bedrijf waarin jaren niet is geïnvesteerd.

Maak een plan

De praktijk leert dat een overname niet van de ene op de andere dag plaatsvindt. Beide partijen moeten ‘groeien’ in het proces. Als ervaren slager-ondernemer ken je de fijne kneepjes van het ondernemerschap. Neem de tijd en ruimte om deze kennis over te dragen. Jan, Nellie en Maurice stelden in overleg met de accountant en in samenwerking met de KNS (koninklijke Nederlandse Slagers) een meerjarenplan op. Hierin werden de bedrijfsstrategie, begrotingen, doelen en afspraken gezamenlijk helder geformuleerd. “Het maken van het plan kostte weliswaar veel tijd en geld, maar het blijkt de investering dubbel en dwars waard”, vinden Jan en Maurice. De afgelopen vijf jaar bespraken de drie vennoten elke eerste woensdag van de maand in een informele setting het reilen en zeilen binnen het bedrijf. “Vertrouwen is belangrijk. Je moet alles wat je dwars zit, tegen elkaar kunnen zeggen. Het is een kwestie van geven en nemen”, aldus Jan Pinckaers.

Toekomstperspectief slagerij

Wees positief en geef jouw beoogde opvolger de ruimte. Het is van belang dat initiatieven van jouw opvolger worden gehoord en in praktijk worden gebracht. “Een goed verzorgde website met webshop is van deze tijd en zorgt dat de klanten ons op meerdere manieren kunnen bereiken”, zegt Maurice. “Het zorgt ook voor meer omzet. Jan gaf mij alle ruimte om hiermee aan de slag te gaan. Er vinden daardoor nu ook leveringen aan derden (horeca) plaats, wat voorheen niet gebeurde.”

Taken en verantwoordelijkheden

Er komt een moment dat jouw opvolger het alleen moet gaan doen. Ook naar dit moment moet je toewerken, omdat je zaken moet gaan loslaten. “Mijn taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden als slager-ondernemer gaan stapsgewijs steeds meer over naar de overnemende partij. Denk aan het inkoopproces, personeelsbeleid en promotionele activiteiten. Zo kan Maurice ervaring opdoen. Belangrijk is om je vennoot zelf zaken te laten uitzoeken. Leren doe je voor een belangrijk deel door het zelf te doen. Ik geef Maurice daarvoor de ruimte, ook om fouten te maken. Alleen zo kan hij groeien.”

Een bedrijf overdragen is afscheid nemen van iets wat je jarenlang hebt opgebouwd. Dat is niet alleen een zakelijk, maar ook een emotioneel traject. Het betekent loslaten én nieuwe stappen nemen, om een andere invulling aan je leven te geven. “Ieder doet dit op zijn eigen manier”, besluit Jan: “Er is geen goed of fout.”

www.slagerijjanpinckaers.nl
Bron: De Slager

Terug naar boven