Slagerij Wassink: al bijna 100 jaar ambacht en specialisme
In slagerij Wassink, gestart in 1919, staat sinds 2005 de vierde generatie aan het roer. Het aloude slagersambacht wordt er nog steeds omarmd. Kenmerkend voor het familiebedrijf is de focus op ambacht en op de eigen productie.
De slagerij heeft altijd op dezelfde locatie gezeten, heeft ook altijd een eigen worstmakerij gehad en een trouw klantenbestand opgebouwd. Sommige families komen er al generatieslang over de vloer. Vooral de echt ouderwetse producten lopen er goed, zoals nierbrood, Hausmacher en preskop. “In de wijde omgeving staan we bekend om onze eigen productie; circa 90% van de verkoop komt uit de worstmakerij,” vertelt Bert Wassink. “Reclame gaat dan ook van mond-tot-mond. Onlangs kwam er zelfs iemand met de trein uit Zeist, speciaal voor ons nierbrood. Doordat wij zelf produceren, kunnen we de kwaliteit borgen en klanten flexibiliteit bieden.”
Wassink heeft uitsluitend lokaal vlees van diervriendelijke en verantwoorde oorsprong. De slager vindt het belangrijk om hierin transparant te zijn. “We werken met halve varkens en hele runderen en gebruiken vrijwel 100% van wat we inkopen, er wordt nauwelijks wat weggegooid. Gunstig vanuit het duurzaamheidsaspect, maar natuurlijk ook voor de brutowinst.” Bijzonder is dat ze hun eigen wild schieten. “We hebben een medewerker die mag jagen, hij heeft de juiste licenties.”
Opvallen met uitstraling
Niet alleen het assortiment, ook het interieur van de slagerij straalt ambacht uit. Er is een grote fotowand met foto’s van toen en nu, en uitvergroot beeld van de technische delen van een koe. Een goed afgestemde kleurstelling en belichting maakt het plaatje compleet. “Het zijn de details die bijdragen aan de sfeer. Klanten krijgen een gedegen advies; we zijn allemaal bij de productie betrokken, dus dat gaat heel goed. Ons verhaal wordt versterkt met de instore schermen, en via onze website, die goed bezocht wordt. De maaltijd- en de barbecuefolder zijn door Versplatform fraai onder handen genomen en sluiten qua uitstraling goed aan bij de rest. “Klanten reageren hier positief op. Ze hebben wat moois in handen, iets wat ze bewaren,” zegt Bert. De schermen in de winkel leveren soms leuke gesprekken op. “We gebruiken ze om ons vlees te promoten, maar er draait ook een dia in mee met het weerbericht. Daaronder staat ‘het weer wordt u aangeboden door Slagerij Wassink’. Vooral bij regen komen daar reacties op. Het zorgt voor een lach en brengt meteen een gesprek op gang.”
Trouw aan ambacht
In de elf jaar dat Bert de slagerij nu runt, zag hij de behoefte van zijn klanten veranderen. “De bekende speklappen en karbonades worden steeds vaker vervangen door kant-en-klaarproducten, met een toenemende focus op maaltijden en gemak. Ooit begonnen we met twintig maaltijden in de week, dat zijn er inmiddels bijna duizend. We verkopen kilo’s ambachtelijke stamppotten. Klanten staan veel meer dan vroeger open voor nieuwe smaken. Ik denk dat dat komt doordat ze vaker verre reizen maken. Die ervaringen en smaken nemen ze mee naar huis. We zien dat niet alleen bij de jeugd, ook bij de ouderen neemt dat toe.” Slagerij Wassink is zich daarom meer gaan richten op traiteurproducten. “Als slagerij moet je mee met deze trends, vind ik: Blijf trouw aan het ambacht, maar omarm ook de toekomst.
“Specialisme is een groot goed. Gecombineerd met de middelen van nu, maakt je dat alleen maar sterker,” geeft hij aan. “De toonbank en de vleeswarenmeubel zijn steeds vaker de paradepaardjes van een slagerswinkel. En daar kom je niet alleen om te kopen, maar ook voor show en beleving. Het is belangrijk om alle communicatie-uitingen op elkaar af te stemmen.” Als de slagerij straks 100 jaar bestaat, wil de slager flink uitpakken met speciale acties. “Het is toch bijzonder dat je een eeuw bestaat, zeker in deze tijd!”, lacht Bert. “We kunnen Hofleverancier worden. Daar zijn we best trots op.”
Bron: Vakblad Vers-inspiratie augustus 2016
Vertel uw verhaal met digitale communicatie
Wilt u ook het verhaal achter uw ambacht laten zien? Of vertellen over de aanleiding tot een lach en een gesprek in uw winkel, net als Slagerij Wassink? Met onze instore communicatie kan dat heel eenvoudig. Het is een gebruiksvriendelijk systeem, met de uitstraling die bij uw winkel past. Wilt u meer informatie over de mogelijkheden? Neem dan contact op met Versplatform, Leusden.