21-oktober-2019 | Door: Kiki Stender
Kassabonnen sponsoring

Kassabonnen sponsoring

Onlangs sprak ik een ondernemer met een grondige hekel aan sponseren. “Ik word ziek van al die mensen en verenigingen, van sportverenigingen tot kaartclubs, die bij mij voor de toonbank komen en om geld bedelen”, vertrouwde hij mij toe. “Ik snap best dat ze om geld vragen, want erg ruim zitten ze meestal niet bij kas. Maar ik kan er toch niet oneindig mee doorgaan? Het houdt een keer op!” Maar hij zat er wel mee in zijn maag.  Je klant ‘nee’ verkopen is lastig, en je trekt er geen nieuwe klanten mee. 

Toch zie ik mogelijkheden. Wat dacht je bijvoorbeeld van een sponsormethode op basis van kassabonnen en een daaraan gekoppeld kortingspercentage? Het werkt als volgt: iedere klant die bij je in de winkel komt en om sponsering vraagt, stel je voor om de officiële voorzitter of penningmeester van de vereniging langs te laten komen. 

Noteer de gegevens van de te sponseren club. Vertel dat deze persoon op hun eerstvolgende ledenvergadering mag aangeven dat de club door jou gesponsord wordt; op basis van de bij de vereniging ingeleverde kassabonnen. Deze bonnen moeten eens in de maand of kwartaal, keurig opgeteld, bij jou worden ingeleverd. Spreek af dat je pas vanaf een vooraf afgesproken minimumbedrag aan bestede boodschappen gaat uitbetalen. Dat voorkomt dat je ze om de haverklap voor de deur hebt staan. Op basis van het totaalbedrag geef je een vooraf afgesproken percentage korting. Dat maak je over naar de verenigingskas onder de noemer ‘sponsering’ zodat je deze uitgave op papier hebt. Ga de actie voor maximaal één jaar aan, zodat je kunt bekijken hoeveel de club uiteindelijk oplevert. De hoogte van het percentage bepaal je uiteraard zelf; 2 tot 5 %? Het is maar wat het jouw waard is en/of wat je kunt missen. 

Het grote voordeel van deze methode is dat je allerhande ‘bedelende’ figuren zonder problemen terug kunt sturen naar hun vereniging om die officieel in te schakelen. Dat zet geen kwaad bloed en geeft jou de kans om te kijken of er op basis van deze actie extra klanten komen die jou omzet brengen. Want daar gaat het uiteindelijk om.

Terug naar boven