Drie scenario’s voor toekomst van vleesvervangers
De verkopen van vleesvervangers via supermarkten zijn sinds 2017 met maar liefst 50 procent gestegen en komen nu uit op 123 miljoen euro. Dat becijferde onderzoeksbureau IRI. Ondanks deze snelle stijging is het marktaandeel van vleesvervangers nog klein: 4,5 procent. Waar gaat het naartoe met dit producttype? Blijft het bij een kort succes, worden ze dominant of blijft het bij een solide niche? ABN AMRO werkte drie mogelijke toekomstscenario’s uit.
Scenario 1: Kort succes voor vleesvervangers
Na een flinke groeispurt zakt de markt voor vleesvervangers weer in. Ze hebben veel bewerkingstappen doorlopen om smaakvol en voor consumptie geschikt te zijn. Bewerkt voedsel wordt door steeds meer consumenten gezien als ongezond. Ze laten vleesvervangers links liggen en kiezen voor gezondere alternatieven als bonen en noten. Ofwel: een afnemend succes voor vleesvervangers hoeft nog niet te betekenen dat mensen de vervanger weer inruilen voor vlees.
Scenario 2: Vleesvervangers worden dominant
Het marktaandeel van vleesvervangers stijgt door en wordt zelfs groter dan vlees.
Grote producenten betreden de markt voor vleesvervangers. Daardoor komt er meer geld voor innovatie en marketing. Aan hoogwaardige ingrediënten voor vleesvervangers ontstaat geen schaarste en producenten vernieuwen op smaak, structuur en ingrediënten. Ook blijven ze verbeteren op het gebied van de gezondheid van het product. Door schaalvergroting dalen de producten in prijs.
Scenario 3: Vleesvervangers als solide niche
Het marktaandeel van vleesvervangers stijgt, maar stabiliseert daarna. Door een gebrek aan schaal blijft de prijs van vleesvervangers een stuk hoger dan vlees. Hierdoor is dit product niet voor iedereen beschikbaar. Daarnaast lukt het producenten niet om vlees als alternatief te evenaren. De verschillen op smaak, structuur en voedingsstoffen blijven groot. De markt voor vleesvervangers wordt in dit scenario daarom niet groter dan die van het ‘echte’ product.