17-januari-2016 | Door: Frits van Wolveren
Keurslager Klaver trots op zijn team

Keurslager Klaver trots op zijn team

Keurslager Klaver is al ruim 30 jaar gevestigd in winkelcentrum Makado (Schagen). Marketingdeskundige Paul Moers noemde hem onlangs ‘een lokale held’. Waarom?  Omdat klanten uit de hele regio bereid zijn moeite te doen om speciale producten bij hem te kopen. Klaver trekt circa 5000 klanten per week.

“Meegaan met je tijd en moderniseren is essentieel voor de toekomst van je business,” vindt Arie Klaver. “In de afgelopen dertig jaar hebben we drie keer verbouwd. Volgend jaar verbouwen we onze zaak opnieuw, dit keer vanwege de verbouwing van het Makado.” Viereneenhalf jaar geleden droeg hij de leiding van zijn zaak over aan zijn 28-jarige zoon Stef, maar als ‘begeesterde’ ondernemer blijft hij betrokken. Een gesprek met vader Arie Klaver, en zijn zoons Stef en Rob: drie nuchtere Westfriese mannen.

Tegenslag 

Stef Klaver werd in 2011 uitgeroepen tot ‘beste jonge ondernemer in de slagersbranche’. Hij is zich er terdege van bewust dat het ondernemerschap pieken en dalen kent. “Het is niet gemakkelijk om, wanneer je een specifiek kwaliteitsniveau hebt bereikt, dat te handhaven of te verbeteren.”  Volwassen omgaan met tegenslag en weerstand, is volgens hem de beste houding om je doel te bereiken: “Het gaat er om positief te blijven en trouw aan je eigen visie. Te geloven in je product.” 

Vleesspecialist

In de regio is Klaver een onderscheidende traiteur. De speciaalzaak is in de wijde omtrek bekend om de opvallende vleesspecialiteiten en het klantvriendelijke personeel. “We zijn een vleesspecialist en brengen onze klanten op verrassende eet-ideeën. Vooral rond het weekend zien we dat een toenemend aantal klanten ons weet te waarderen,” vertelt hij. Continu bezig zijn met de kwaliteit van je producten en dienstverlening; dat is typerend voor Keurslager Klaver. Stef laat een plakje gebraden runderrollade met cashewnoten en zoethout proeven. “We zijn volop bezig met de kerstperiode en ontwikkelen nu nieuwe patés, zoals frambozenpaté en cranberrypaté. Nu de pesto-trend voorbij is, moet je met wat nieuws komen,” zegt hij lachend. Betrekkelijk nieuw bij Klaver is het dry aged vlees, dat in een speciale rijpingskast in wordt gerijpt.

Alles supervers

Het assortiment kant-en-klare-maaltijden, zoals stamppotten, Indische maaltijden en salades, wordt regelmatig gewijzigd en uitgebreid. “Het bestaat nu uit zeker 35 verschillende soorten” aldus Rob. “Dat geldt eveneens voor de verkoop van belegde broodjes,” vult Stef aan. “We verkopen er circa 3500 per week. Supervers is onze kracht. Broodjes worden ieder half uur vers afgebakken. Ook het beleg, zoals Fîlet Americain, rosbief en fricandeau, is natuurlijk supervers.”   

Duurzaamheid

Duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord produceren vormen een belangrijk onderdeel van de bedrijfsvoering. “We verkopen we varkensvlees van het Livar-varken. Er zit een goed verhaal achter dit vlees, dat afkomstig is van varkens die in de kloostertuinen van abdij Lilbosch in Echt scharrelen.” Ook het rundvlees voldoet aan hoge normen van diervriendelijkheid. Zo verkoopt Klaver onder andere ‘Scotch beef’; Schots rundvlees van Aberdeen-Angus runderen. “Het is mals en vol van smaak,” vinden vader en zoons. Ook ligt er ‘Klaver Rund’ in de toonbank. Stef: “Bijzonder aan het Klaver Rund is dat het een ‘dubbeldoelkoe’ is. Deze koeien die tweeëneenhalf jaar oud, hebben tweemaal gekalfd ook worden ook gebruikt voor hun melk. De bekende Klaverkaas wordt gemaakt van de melk deze koeien.” 

Flexibel

Ook het hanteren van ruime openingstijden draagt bij aan het succes. Rob: “De slagerij is tot 19.00 uur open en één keer per maand zijn we op zondag open.” Voordat de winkel ’s morgens opengaat, is er dagelijks overleg met de medewerkers over wat de promoties zijn, wat er geproefd kan worden en hoe de bereidingswijze van bepaalde producten is. Tweemaal per jaar houden we een uitgebreid overleg om grote veranderingen, zoals verbouwingen, door te spreken. “We zijn echt trots op ons team,” zegt Stef. Zijn vader vervolgt: “Onze medewerkers zijn gastvrouwen die de klant niet alleen naar tevredenheid helpen, maar ook verrassen. Wij schenken graag tijd en aandacht aan onze producten én aan de klant.”

‘Het gaat er om positief te blijven en trouw aan je eigen visie. Te geloven in je product’

Ondernemerschap

Het personeel wordt actief betrokken bij de productontwikkeling, ze volgen cursussen en gaan mee op bezoek bij leveranciers.

Bron: Vakblad Vers&Vers december 2015  

Producten

Samen keihard werken

Succes komt niet uit de lucht vallen. Het wordt verkregen door samen keihard te werken, met een gemotiveerd team van 46 medewerkers. Daarmee behoort Klaver tot de grootste slagerijen van Nederland. Vijf medewerkers zijn er al meer dan 25 jaar in dienst, zeven zijn professioneel slager. Ze worden allemaal actief betrokken bij de productontwikkeling, volgen cursussen en gaan mee op bezoek bij leveranciers. “Iedere zaterdagavond verstuur ik een e-mail waarin staat hoe we de afgelopen week gepresteerd hebben in vergelijking met het jaar daarvoor. Door spreiding van activiteiten, zoals de verkoop van kant-en-klare maaltijden en de belegde broodjesservice, weten we met 4% te plussen.” 

Terug naar boven