
Column Gerhard Kwak: Zeg maar Henk
Het internet staat vol met berichten. De ene nog gekker, leuker of interessanter dan de andere. Je wordt regelmatig overspoeld met informatie, al dan niet nuttig. Wat daarbij opvalt: op veel websites van bedrijven blijven de mensen achter het bedrijf anoniem. Je leest een verhaal, maar hebt als lezer niet het gevoel dat je met een persoon te maken hebt. De foto's zijn mooi, dat zeker, maar vaak ontbreekt de naam. En dat maakt het onpersoonlijk.
Zet daarom bij die mooie foto ook een naam. Of op z’n minst een toenaam. Noem bakker Henk, slager Jan of visverkoper Truus. Om maar wat te noemen. Dat geeft de klant meteen een beter gevoel.
Het zorgt voor herkenning en een gevoel van vertrouwdheid wanneer medewerkers met naam worden genoemd. Dan weet de klant wie die leuke aanbieding heeft getipt, en leert de klant ook de medewerker kennen die tips geeft over bereiding of over het serveren van een product.
Bijkomend voordeel: zodra een klant de winkel binnenstapt, herkent hij of zij de medewerker. En dat schept vertrouwen. Klanten houden niet van shoppen in een onbekende omgeving. Ze zoeken houvast. En door je medewerkers zichtbaar en herkenbaar te maken, verandert je winkel van een onbekende plek in een vertrouwde omgeving. Dat is goed voor de sfeer én goed voor de omzet.
Maar het blijft niet bij het internet. Ook in de winkel zelf werkt het gebruik van namen. Geef medewerkers een naamkaartje dat ze op hun jas kunnen spelden. Ook dan weet de klant met wie hij te maken heeft.
Ga eens met je team in gesprek. Geef aan dat het prima is om namen te gebruiken, ook achter de toonbank. Want ook het onderlinge contact draagt bij aan een goede sfeer. En laten we eerlijk zijn: klanten stappen liever binnen in een warme, persoonlijke winkel dan in een kille, anonieme ruimte. Een praatje maken en sfeer opbouwen; dat zijn de ingrediënten voor een groeiende omzet.