Nieuw in de buurt
Ik hou van cijfertjes. Vooral van cijfers die kunnen helpen bij het verhogen van de omzet. Recent stuitte ik, bij mijn zoektocht op internet, op twee cijfers die veel interessanter zijn dan je op het eerste oog zou vermoeden.
In 2016 werden er in Nederland bijna 195.000 nieuwe woningen opgeleverd. Er werden ruim 170.000 baby’s geboren, ongetwijfeld ook bij jou in de buurt.
Wat doe jij, als je hoort dat een klant in blijde verwachting is, of vertelt een zoon of dochter te hebben gekregen? Wat let je om je hart te laten spreken en het jonge gezin te verrassen! Met een krentenwegge bijvoorbeeld, vroeger een gebruikelijk kraamcadeau. Toen waren ze vaak langer dan een meter. Dát hoeft natuurlijk niet; het gaat om het gebaar. Een lekker krentenbroodje is genoeg. Een slager kiest voor een feestelijke rollade (liefst voorgebraden, want de ouders zijn al druk genoeg). Een groentespecialist maakt de kraamvrouw blij met een fruitmandje, een visspecialist trakteert misschien op gebakken vis of kibbeling. Doe er een bijpassende wenskaart bij, en een leuke bon die recht geeft op korting voor een herhalingsaankoop. Kun je gelijk vragen hoe het ermee gaat.
Verras een klant die net is verhuisd of nieuw is in jouw dorp of stad met een tegoedbon die ze in de winkel kunnen verzilveren, of met een strippenkaart, waarmee ze sparen voor iets extra’s. Zet er een tekst op als ‘Welkom in de buurt. Kom genieten bij uw versspecialist!’ Laat de bon bezorgen bij nieuw opgeleverde woningen: zo zet je jezelf op de kaart.
Het laten drukken van een strippenkaart of bon kost weinig, een geboortecadeautje evenmin. Wel levert het veel op: de gunfactor van bestaande en potentiële klanten. En vooral: er wordt over jouw bedrijf gesproken, want er wordt wat afgekletst in dit land. Ook al is het niet exact te meten, geloof me, het kringetje waarin zo’n activiteit de ronde doet, is groter dan je denkt.