14-maart-2024 |
Nog steeds miljarden euro's naar reclame junkfood

Nog steeds miljarden euro's naar reclame junkfood

De strijd tegen overgewicht in Nederland blijft een uitdaging. Zes jaar na de afspraken om deze problematiek aan te pakken, zien we dat het aantal Nederlanders met overgewicht nog steeds toeneemt. Opvallend is de grote hoeveelheid reclame voor ongezonde voeding, dat blijkt uit recent onderzoek.

Uit onderzoek van Pointer (KRO-NCRV) blijkt dat de voedingsindustrie in zes jaar tijd 4,2 miljard euro aan reclame voor ongezonde voeding uitgaf. Dit is beduidend meer dan de 640 miljoen euro die aan reclame voor gezonde voeding werd besteed. De topadverteerders zijn Unilever en McDonald's. Hun advertenties zijn voornamelijk gericht op producten die buiten de Schijf van Vijf vallen.

Geen daling in overgewicht

In 2018 werd het Nationaal Preventieakkoord gesloten met als doel overgewicht en obesitas terug te dringen. Desondanks is er voor het eerst meer overgewicht dan gewicht binnen de gezonde norm. Reclames voor ongezond voedsel zijn overal te vinden, van televisie tot sociale media. Ondanks dat data over sociale media reclames ontbreken, is de impact ervan niet te negeren, vooral onder jongeren.

Reacties uit de industrie

Bedrijven als Mars Nederland en Koninklijke Horeca Nederland benadrukken het belang van reclame in de markteconomie. Tegelijkertijd erkent Unilever het belang van verantwoorde marketing, vooral gericht op kinderen. Politieke partij NSC en demissionair staatssecretaris Van Ooijen pleiten voor strengere regels en een mogelijke ban op reclame voor ongezond voedsel gericht op kinderen.

Deze bevindingen tonen de complexiteit van de strijd tegen overgewicht in Nederland. Ze benadrukken het belang van evenwichtige marketing en bewustmaking bij het maken van gezonde keuzes.

kro-ncrv.nl

Terug naar boven