29-maart-2023 |
Allergeeninformatie moet beter bij retail, ambacht en horeca

Allergeeninformatie moet beter bij retail, ambacht en horeca

Uit inspecties van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) blijkt dat 6 op de 10 bedrijven in retail, ambacht en horeca klanten niet goed informeren over welke allergenen er in het voedsel of gerecht zijn verwerkt. De inspecties vonden plaats in 2022 bij 13.000 bedrijven. 

De toezichthouder ziet wel een lichte verbetering als het gaat om het geven van informatie (menukaart of bordje), maar bij het doorvragen wat er in het eten zit, blijkt de kennis van allergenen doorgaans beperkt. Het kan voor mensen met een allergie of intolerantie gevaarlijk zijn als zij niet goed worden geïnformeerd over wat er in eten is verwerkt.

Inspectieresultaten 2022 ten opzichte van 2021

  • In de sector ambacht (versspeciaalzaken) heeft de NVWA 2.256 bedrijven bezocht. De resultaten zijn ongeveer hetzelfde. 48% voldoet aan de voorwaarden.
  • In de horeca (heeft de NVWA 9.407 bedrijven bezocht. Hier gaat het iets beter dan vorig jaar. 41% voldoet aan de voorwaarden (vorig jaar 35%).
  • In de retail (supermarkten en toko’s) heeft de NVWA 1,171 bedrijven bezocht. Hier gaat het slechter dan vorig jaar. 38% voldoet aan de voorwaarden (vorig jaar 59%).
  • Bij zorginstellingen is de naleving van de regels relatief iets beter. 65% voldoet aan de voorwaarden.

Bij de bedrijven die niet voldeden aan de eisen is handhavend opgetreden en zijn maatregelen opgelegd in de vorm van schriftelijke waarschuwingen of boetes.

Melding doen

De NVWA roept mensen op om melding te doen als zij niet goed worden geïnformeerd over allergenen in voedsel. Kies voor de optie "u bent verkeerd voorgelicht of benadeeld". Zo kan de NVWA gerichter de inspecties uitvoeren zodat in de toekomst deze bedrijven wel aan de regels voldoen.

Nvwa.nl

Terug naar boven