Leestijd:2 minuten
29-november-2023 | Door: Gerhard Kwak
Column Gerhard Kwak: Anders nog iets?

Column Gerhard Kwak: Anders nog iets?

Het is een hele kunst om voldoende klanten in de winkel te krijgen. Daarvoor serveer je kwaliteit, keuze en vooral ook snelheid, want klanten hebben over het algemeen een hekel aan wachten. Die snelheid is mooi maar het mag zeker geen afbreuk doen aan het totaalproduct. Sfeer!

Een prachtig voorbeeld van hoe het niet moet is de uitspraak “anders nog iets?”. Een manier van klantenbenadering die absoluut niet door de beugel kan. Wat anders? Jouw klant heeft gemiddeld genomen geen flauw benul van wat hij of zij anders nog wil hebben. Jouw toonbank is meters groot en biedt tientallen lekkernijen. Weten zij veel? 

Benader de klant op een andere manier. Je kunt bijvoorbeeld komen met de tip dat een van jouw producten in de aanbieding is. Ook kun je vragen waar de klant in kwestie gek op is.  Wellicht kun je zien wat er in de boodschappentas zit. Een soort groente of iets dergelijks waar je op in kunt haken. Soms hebben ze kinderen bij zich en ook daar kun je aandacht aan besteden. Bijvoorbeeld door te vragen waar die zin in hebben. Maak een praatje en vraag naar de groente van de dag. Vraag aan de consument hoeveel tijd er is om de maaltijd te bereiden. Dan kun je daarop inhaken met een passend product. 

Op die manier krijg je verschillende aanknopingspunten waar je wat mee kunt. Ook kun je een opmerkingen maken in de zin van een product dat een andere klant in de winkel net heeft gekocht. Een opmerking als “Lekker, mevrouw, mijnheer” of een tip in de richting van de voor het product benodigde kooktijd. En je kunt kijken wat de plaatselijke supermarkt in de aanbieding heeft. Ook daar kun je op inhaken. 

Kortom. Wees actief. Draag zelf de ideeën aan voor een lekkere maaltijd. Daar zit een klant op te wachten. Die moet de winkel uitgaan met het gevoel dat er belangstelling was voor haar eetgewoonten of met het idee nu iets bijzonder lekkers mee te hebben gekregen. 

Geef hem of haar, ook het gevoel dat ze deze keer lekker voordelig uit zijn. Dat maakt de dag weer goed. Pas dan creëer je een sfeer waar ze op terug komen. En laten we duidelijk zijn. Daar gaat het toch uiteindelijk om. Anders nog iets? Vergeet het!!

Gerhard Kwak

Terug naar boven