22-augustus-2024 |
Duitsers kiezen bewust voor vlees 'Made in Germany'

Duitsers kiezen bewust voor vlees 'Made in Germany'

Bijna 40 procent van de Duitse huishoudens vermijdt bewust vlees dat niet uit Duitsland komt. Dit blijkt uit de Vion Consumer Monitor 2024, een onderzoek uitgevoerd door Consumer Panel Services GfK. Het onderzoek onderstreept de blijvende populariteit van regionalisme, waarbij 75 procent van de respondenten in 2024 aangaf deze trend te ondersteunen. Vooral in zuidelijke deelstaten zoals Baden-Württemberg en Beieren wordt de voorkeur voor regionaal vlees gedeeld door respectievelijk 80 en 79 procent van de huishoudens. In Thüringen is deze voorkeur minder sterk met 70 procent.

Prijs speelt nog steeds een cruciale rol

Hoewel regionalisme een belangrijke factor blijft bij de aankoop van vlees, blijkt uit de monitor dat slechts 61 procent van de Duitsers bereid is meer te betalen voor regionaal vlees. Dit staat in contrast met de eerdere jaren, waar meer dan 70 procent aangaf bereid te zijn een hogere prijs te betalen voor kwaliteitsvlees. Ondanks de economische onzekerheden van de afgelopen jaren blijft prijs voor 44 procent van de huishoudens een doorslaggevende factor bij de keuze van vleesproducten.

Kwaliteit en versheid bovenaan inkoopcriteria

Naast de regionale herkomst van vlees zijn kwaliteit en versheid de belangrijkste factoren voor Duitse consumenten bij het kopen van vlees. "Goede kwaliteit" staat bovenaan de lijst, gevolgd door "versheid van de producten". Ook transparantie speelt een belangrijke rol, met 65 procent van de huishoudens die de voorkeur geeft aan duurzaam geproduceerd vlees. Vlees blijft een essentieel onderdeel van het dieet voor veel Duitsers, ondanks een verwachte daling van de vleesconsumptie per hoofd van de bevolking in de komende jaren. De perceptie van vlees als onmisbaar voor een gezond dieet is zelfs toegenomen, van 57 procent in 2022 naar 64 procent in 2024.

Vionfoodgroup.com

Terug naar boven