03-december-2018 | Door: Kiki Stender
De kracht van de impulsverkopen

De kracht van de impulsverkopen

De decembermaand is een belangrijke omzetperiode voor de visspecialist. Om goed voorbereid te zijn op de decemberdrukte, hebben veel ondernemers de decemberfolders met bestellijsten al klaar. Maar onderschat de kracht van impulsverkopen niet. Verleid de klant! Prikkel zijn zintuigen.

Zelfs op de woonboulevard en bij de kapper word je verwelkomd met een drankje en lekker hapje. Dan laat je als versspecialist toch zéker zien wat je in huis hebt?! Hoe je de klant het best ‘verleidt’ tot het doen van impulsaankopen? Laat ze proeven, ruiken, voelen! 

Zintuigen

De lekkere geur van gebakken vis in verse olie trekt zeker klanten jouw winkel binnen. Prikkel de reukzin van de klant ook met de zilte geur van verse vis, en van andere producten die je bereidt; tongstrelend lekkere creaties die je vanzelfsprekend aanbiedt om te laten proeven. 
Het stimuleren van het zintuig ‘zien’ ligt ook voor de hand. De toonbankdisplay ziet er aanlokkelijk uit met verse vis in fris ijs. Maar er is meer mogelijk. Laat bijvoorbeeld een film draaien over visvangst, of neem zelf filmpjes op waarbij je vis klaarmaakt of laat zien hoe je de versheid van vis test.  Dit laatste kan je de klant ook zelf laten voelen.
Prikkel de tastzin van je klanten en laat ze bijvoorbeeld ervaren hoe vers een vis is met een mooie slijmlaag, of vissen voelen die stijf van versheid zijn. Heel veel klanten vinden zo’n mini-college super interessant. 
Vergeet ten slotte het gehoor niet; muziek in de winkel heeft effect op de emoties van mensen. Je kunt natuurlijk de radio aanzetten, maar bedenk dat dat je dan de muziek en wat de dj zegt, niet kunt beïnvloeden. Er zijn aanbieders van online muziek speciaal voor de retail. Zij hebben databases met alle soorten muziek die je online kunt ophalen. Bij de meeste moet je wel eerst een offerte aanvragen.
Kortom: loop eens door je eigen winkel en zet al je zintuigen op scherp. Ga na of in jouw zaak smaak, reuk, tastzin, zicht en gehoor allemaal aan bod komen. Want daarmee geef je jouw klant echt een ervaring mee naar huis!

Impulsaankopen

Klanten verleiden in de winkel is een eerste stap naar meer impulsverkopen. Maak de hapjes, zoals de wrap met makreel of de gepofte krielaardappeltjes met zalm, klaar in de winkel; in het zicht van de klant. Die ziet dan direct hoe makkelijk het is om iets lekkers op tafel te zetten. Zien is stap 1, maar laten proeven trekt ze over de streep! 
Gebruik ook de kracht van andere promotiemiddelen, zoals je website of facebookpagina. Maak filmpjes of foto’s waarbij je de klant telkens weer laat zien wat je allemaal met vis kunt maken en hoe je het bereid. Het Nederlands Visbureau heeft ook prachtige recepten  en filmpjes om te delen. Een laatste tip: geef naast een fijne ervaring in de winkel, bij de aankopen ook recepten mee. Speciaal voor de feestdagen staat het Vis Culinair magazine boordevol inspiratie en tips. Bestel er een aantal  bij het Nederlands Visbureau. 

www.webshop-visbureau.nl
www.visbureau.nl
www.visrecepten.nl

Terug naar boven