Even stilstaan bij… Horecagroothandel Groente & Fruit Paul Wijnen
Groente en fruit wordt steeds belangrijker. Hoe fijn is het dan om als slagerij, viswinkel, (sterren)restaurant of horecagroothandel dagelijks vers gesneden uitjes, sla, komkommers of groente- en fruitsalades aangeleverd te krijgen. Op maat. Horecagroothandel Groente & Fruit Paul Wijnen zorgt er al 35 jaar voor. 280.000 mensen eten iedere week van ‘zijn’ groenten.
“Leverden we vroeger vooral sla of uitjes voor hutspot aan slagers en viswinkels, tegenwoordig zijn complete groente- en fruitsalades en rauwkostpakketten de trend. Net zoals we die aan de horeca leveren. Alleen de toevoeging van vlees, vis en saus is nodig om complete maaltijden te kunnen verkopen, voor roerbakken of een BBQ, of als traiteur.” Ondernemer Paul Wijnen vertelt enthousiast over zijn business. “Consumenten kiezen voor gemak. Zij vertrouwen op de kwaliteit van de ambachtelijke ‘winkel’ en hebben daar meer voor over. Het thuiskoken heeft zeker in de afgelopen maanden meer waardering gekregen. De consument staat geduldig in een rij en vindt het de moeite waard om op dat stukje extra te wachten.“
Vers maatwerk
Paul Wijnen ondersteunt zijn klanten met klasse-producten. Hij levert dagelijks vers gesneden groente- en fruit op basis van duidelijke afspraken die hij met iedere klant maakt én nakomt. “Al moeten we een aparte auto sturen om de bestelling te brengen”, geeft mede-eigenaar Erik Hoogers aan. “Voor 04:00 uur kunnen klanten hun bestelling doen. Daarna begint voor ons het snijwerk. Iedere dag weer is het voor 95% een verrassing wat we gaan snijden, het is gewoon topsport.”
Volgens Paul hebben vooral slagers en viswinkels het steeds drukker gekregen. Zij zijn zoekende; naar gemak, verfijning en efficiency. De groente- & fruitspecialist draagt hieraan bij. “Voor relatief weinig kosten krijgen onze klanten een compleet pakket verse kwaliteitsproducten, waarmee ze efficiënter kunnen werken en marge technisch beter af zijn.”
Paul Wijnen (links) en Erik Hoogers
Vernieuwend assortiment
Paul legt met verve uit hoe hij zijn assortiment kwalitatief hooghoudt: “Onze producten betrekken we via lokale tuinders en internationale toeleveranciers. In totaal zo’n 25-30 partijen die 24/7 constante kwaliteit en service leveren. De vraag is groot, ook naar nieuwe soorten. Erik schetst een voorbeeld: “Het sterrensegment reist de hele wereld over en ziet groenten of kruiden die in Nederland nog niet op de markt zijn. Wij liften hierop mee en passen ons assortiment aan. Dat doen wij ook als een klant een nieuw product op een beurs ziet en vraagt of wij dit kunnen leveren. Met 10-15 minuten rondbellen hebben wij antwoord.”
“Wij hebben in 35 jaar goede contacten over de hele wereld opgebouwd”, voegt Paul toe. “Als wij het niet kunnen leveren, kan niemand dat.”
Echte ‘groenteboeren’
Dat Paul en Erik helemaal thuis zijn in de groente- en fruitwereld, blijkt uit beider achtergrond. Paul begon in 1985 als, zoals hij dit zelf noemt, ‘snotaap’ met venten van gesneden groente langs de deuren. Zijn liefde voor groente was ontstaan door vakantiewerk bij de groenteboer. “Ik had een marktkraam, winkels en leverde aan de horeca. In 2000 heb ik dit teruggebracht naar alleen leveren aan horecagroothandels. Erik rolde de groente- & fruitbusiness in door een snuffelstage bij Paul Wijnen. Daarna volgde vakantiewerk en een dienstverband. In 2016 werd hij mede-eigenaar. “Toen ik 12 jaar was, had ik nooit verwacht groenteboer te worden. Er is geen groente-academie, je rolt er ‘toevallig’ in. Het leuke is dat elke dag anders is, je blijft leren.”
Over de groei van hun bedrijf, ook in ruimte, vertelt Erik: “Het pand in Westerhoven werd te klein om echt te kunnen doorpakken. Door aankoop van het buurpand in 2018 groeide de oorspronkelijke 300 m2 grote werkvloer naar 1.000 m2, met een nieuwe snijkeuken en meer ruimte voor opslag, laden en lossen.” Met nieuw aangeschafte machines wordt de marktvraag nog beter beantwoord. Paul laat zien hoe de moderne blokmachine driedimensionaal snijdt. “Wortels snijden we eerst in schijfjes, dan reepjes en daarna in blokjes. Hiermee blijft de kwaliteit hoog en het product langer goed.”
Basis van vertrouwen
Op de vraag ‘Wat onderscheidt Paul Wijnen van andere aanbieders?’, hebben ze direct hun antwoord klaar: “Stabiliteit, prijs-kwaliteitverhouding, flexibiliteit en maatwerk.” Erik: “Klanten moeten op ons kunnen vertrouwen, zeker omdat het om verse producten gaat. Met ons team van 35 man leveren we continuïteit.”
“We betrekken iedereen erbij en er heerst veel loyaliteit. Dienstverbanden van meer dan 20 jaar zijn geen uitzondering”, vult Paul aan. “Lange samenwerkingsverbanden, van 30 jaar of langer, zijn er ook. Het gevoel moet goed zijn, bij medewerkers en klanten. Wat je investeert krijg je dubbel en dwars terug.”
Beeld: © Bert Jansen Fotopersburo