Reuring in januari
Nu de komende feestdagen voor de deur staan wordt er niet of nauwelijks aan de maanden daarna gedacht. ‘Eerst maar eens Sinterklaas en Kerst. Daarna zien we wel verder, we hebben al meer dan genoeg aan ons hoofd’.
Toch is het niet zo gek om juist nu ook aandacht te schenken aan de altijd zo rustige eerste twee maanden in het nieuwe jaar.
Ik moest denken aan een gesprek, jaren geleden, met een ondernemer die wél bewust bezig was met vooruitkijken. Hij startte in de maand december met een oproep voor een fotowedstijd. Alle klanten konden meedoen. Een mooie poster in de winkel trok de aandacht, en hij verpakte een wedstijdfolder mee bij de aankopen: als reminder voor op de koelkastdeur. De opdracht: ‘Maak een mooie, smakelijke foto van wat je in de keuken hebt bereid met de producten uit jouw kerstbestelling.’ Met het inleveren van de foto maakte de kant kans op een leuke prijs: de 10 winnaars kregen een kaart met vier waardebonnen voor 10% korting bij aankopen in de weken na de feestdagen. Het bleek een uitstekende manier om de klanten ook in januari weer naar de winkel te lokken. Hij wist er zelfs nieuwe klanten mee te bereiken: mensen die normaal gesproken niet zo gauw zijn slagerij binnenstapten, maar vlak voor de feestdagen wel. Zij kwamen terug. En bleven.
Een dergelijke actie is tegenwoordig veel makkelijker te realiseren dan indertijd. Iedereen maakt immers constant foto’s met zijn smartphone. Zet je eigen facebookpagina of website ervoor in, of maak een whatsapp-account aan, of laat ze de foto mailen. Maak gelijk in de week na de feestdagen in de winkel de winnaars bekend; nodig de prijswinnaars uit en maak daar een wat bombarie omheen. Klanten spreken erover en je gaat weer eens op een ‘lekkere’ manier over de tong. Geef de foto’s van de winnende gerechten een podium; in de winkel en op social media. Of maak een mooie poster voor in de winkel met daarop de namen van de trotse prijswinnaars.
Een actie zoals deze kost weinig moeite en zorgt voor reuring in jouw winkel in januari. En dus vast voor extra omzet in een normaal zo rustige periode. Wat wil je nog meer?