Gemiste kans
Tijdens mijn bezoek aan de VAS in Amsterdam heb ik genoten van een echte slagersbeurs, met veel informatie en veel collega’s die ik weer eens de hand kon schudden. Ik ben me echter kapot geschrokken van de vakwedstrijden. Mooie producten, daar niet van. We hebben weer laten zien wat we in huis hebben. Maar ik miste een ruim aanbod in schotel- en buffetwerk. Zaken waar we vroeger met open monden naar keken.
Waarom waren die schotels er niet? Ik kan twee oorzaken bedenken.
Op de eerste plaats was het niet echt gemakkelijk om je voor schotels in te schrijven. Er was maar één rubriek, te weten de rubriek C: ‘Creatieve geschenkideeën’. Daar reken je niet meteen het schotelwerk onder. Een geschenk is in mijn ogen heel iets anders. Hier ligt een duidelijke taak voor de organisatie: pak de inschrijvingscategorieën aan! Maak meer rubrieken en vooral ook reclame voor deze prachtige wedstrijdelementen.
Ten tweede mis ik de inzet van de slager-ondernemers. Hebben ze geen tijd meer voor het ouderwetse handwerk? Is het te duur? Is de kennis en kunde verloren gegaan? Is het niet de moeite? Het is mij een raadsel. Er worden honderden worsten en vleeswaren ingeleverd, maar slagers verkopen toch niet alleen vlees en worst? Ook op het vlak van de catering moet je de beste willen zijn.
Laat je partner en/of medewerkers meedoen. Geef hen de kans om een mooie prijs te winnen waarmee je in de winkel net iets meer kunt laten zien dan alleen een bekroonde worst. Voordelen volop. Je houdt het schotelwerk vaktechnisch in stand. Je geeft je medewerkers de kans zich te verbeteren in dit segment. Je daagt ze uit om te laten zien wat ze kunnen en de creativiteit in zichzelf op te zoeken. De onderlinge band en sfeer zal verbeteren, omdat winnen nu eenmaal aanzet tot feest in de tent.
Een foto van de schotel die in de prijzen is gevallen, zet je natuurlijk op je site, hang je op in de winkel en stuur je naar de lokale media. Zo maak je reclame en zet je het eigen buffetwerk op de kaart. Je draagt uit dat jij ook dé schotelspecialist bent. En dat is goed voor de omzet. Jammer. Nu heb je een kans gemist.