Meedoen is winnen
Zaterdag. In talloze huishoudens heerst hectiek. Kinderen worden aangespoord tot actie. En daar gaan ze: voor een wedstrijd naar de atletiek- of tennisbaan, het voetbal- of hockeyveld. Meedoen aan de competitie wordt ons met de paplepel ingegoten. We meten ons immers graag met anderen: waar sta je ten opzichte van de rest? Wie wint de Televizierring, welke film een Oscar? Wie wordt Voorleeskampioen of eerste bij de Slagers-, Bakkers- en AGF-VakWedstrijden? We leren van jongs af aan, vaak dankzij de sport, hoe verrukkelijk het voelt om te winnen.
Bij ons thuis spelen we graag Het Smaakpane, waarbij we uw producten aan vergelijkende smaaktesten onderwerpen. Welke slager heeft de sappigste slavink? Waar verkopen ze de lekkerste haring? Wie heeft de zoetste aardbeien? De kinderen verheugen zich nu al op de oliebollentest, waarvoor een rondgang langs de bakkers in het dorp noodzakelijk is; onze miniversie van de landelijke AD oliebollentest.
De publicatie dáárvan is trouwens voor veel banketbakkers een van de spannendste dagen van het jaar. Bij de bakker die wint is het vet feest. Zijn omzet stijgt, hij krijgt volop media-aandacht. Maar berg je wanneer de jury zich kapot schrikt van een baksel: de beruchte commentaren bij Idols zijn er heilig bij. Maar ook in óns Smaakpanel zijn de commentaren niet mis! Voor je het weet sta je bij ons op een zwarte lijst. Ik vraag me af hoeveel consumenten, net als wij, dergelijk vergelijkend warenonderzoek doen zonder de winkels daar van te voren over in te lichten; gewoon omdat ze nieuwsgierig zijn, en alleen het beste willen.
Door mee te doen aan een wedstrijd loop je een aanzienlijk risico: je kunt verliezen. Dat is zuur. Door niet mee te doen, loop je echter kansen mis. En dat is nog veel zuurder. Doe mee, neem alle aspecten van je werk weer eens kritisch onder de loep en werk, met het juryrapport in handen, aan verbeterpunten. Kwaliteit leveren is geen momentopname. Er zijn altijd van die maffe consumenten die vier winkels aflopen op hun zoektocht naar het beste.