Wie, wat, waar
Klanten kunnen zich tegenwoordig laven aan zeeën aan informatie. Vooral supermarkten komen met de mooiste folders. Met prachtige foto’s, recepten en allerhande kooktips. Daar moet je als ‘kleine middenstander’, zoals we zo mooi heten, nogal wat tegenover zetten om je ook in de kijker te fietsen. Hoe doe je dat?
Wij moeten veel meer op de persoonlijke toer. Ik hanteer daarbij het ‘wie, waar, wat-principe’. ‘Wie’ staat voor: wie levert mijn lekkere vlees, wie vangt mijn vis, wie teelt mijn groenten en fruit? ‘Waar’ geeft aan: waar is mijn vis gevangen, waar komt het graan van mijn speltbroden vandaan, waar groeien mijn sappige appels? En tot slot ‘wat’: wat valt er allemaal te vertellen over al dat lekkers dat ik verkoop?
Onlangs was ik bij een slager die in zijn winkel wekelijks een nieuwe foto van de boer die hem de koeien levert plaatste; de man staat breed lachend voor zijn beesten, voert ze of loopt in de stallen. Bij een viswinkel zag ik eens foto’s van de eigenaar die op de afslag zijn eigen producten staat in te kopen. Bij een bakker hing een prachtige foto van een molen in een zonnig landschap, waarmee hij aangaf waar zijn meel gemalen wordt.
In steeds meer verswinkels zie ik beeldschermen hangen waarop naast aanbiedingen ook filmpjes draaien van de werkzaamheden die verricht worden om die mooie ambachtelijke producten die verkocht worden, te kunnen maken. Klanten die even moeten wachten vinden dat interessant, blijkt uit de reacties!
Ik word vrolijk van de bakker die in vol ornaat uit de bakkerij komt om even met zijn klanten te praten. Of van een slager die na een kleine aanpassing eindelijk zijn hakblok in de winkel zet. Klanten kijken vol bewondering toe hoe hij zijn vlees bewerkt dat ze vol bewondering staan te kijken. Zien hoe smoothies onder het oog van de klant kersvers worden bereid in de groentezaak; of hoe een ondernemer lekkere recepten uitdeelt waar zijn klanten door geïnspireerd raken; dát maakt mij gelukkig.
Kortom: er zijn kansen in overvloed, en meer dan genoeg mogelijkheden. Trek je mond open en praat! En niet alleen jij, ook je medewerkers moeten aan de bak. Geef achtergrondinformatie, vertel over jullie mooie producten, laat ze zien; mooi uitgestald in je toonbank, op foto’s aan de wand, op beeldschermen in je winkel. En laat de klant proeven! Dán scherm je met wapens die leiden naar een overwinning.