Zomerse klantenbinding
Tijdens vakanties hoor ik regelmatig van ondernemers dat hun vaste klanten wegblijven. Die zijn naar hun vakantieadres vertrokken. Je ziet ze wekenlang niet terug.
Hoe kan je ze toch aan je bedrijf blijven binden? Door een kleine wedstrijd te houden: nodig jouw klanten uit mee te doen aan een vakantiekiekjes-wedstrijd. Geef een foldertje mee met de spelregels bij hun aankoop, of plaats een oproep op facebook of op jouw website.
Een foto van het lekkerste (of gekste?) product of uitstalling die ze op vakantie tegenkomen in jouw branche. Een bakker krijgt zo foto’s van buitenlands gebak en brood, slagers allicht foto’s van verzamelingen droge worst en grote stukken vlees in toonbanken of op de barbecue. De uitstallingen van groente- en fruitkramen op lokale markten laten je het water in de mond lopen, en wie kustplaatsen bezoekt ziet de prachtigste visgerechten.
Hou het lekker makkelijk: laat jouw klant de foto mailen, of uploaden via WhatsApp.
Je kunt ze ook vragen om een leuke ansichtkaart vanaf hun vakantieadres. Ik was eens in een winkel waar talloze vakantiekaarten dwars door de winkel aan een waslijn waren bevestigd. Het gaf een gezellige vakantiesfeer.
Aan het eind van de vakantie kies je de mooiste, lekkerste of mafste foto’s of ansichtkaarten uit. Maak een top drie en koppel er een leuke prijs aan. De beste foto’s print je uit, van de overige kiekjes zou je (of een van je medewerkers) een mooie collage kunnen maken om op te hangen in de winkel. Je kunt ook klanten betrekken bij de keuze: nodig ze uit om de mooiste te kiezen en geef ze voor dat klusje een kleine versnapering. Dan heb je die ook weer over de bol geaaid.
Zo’n zomeractie kost weinig tijd en geld. Wat het oplevert? In ieder geval een leuke aanleiding om een praatje te maken. En ook: een berg goodwill. Kun je altijd goed gebruiken.