Column Gerhard Kwak: Achter de schermen
Consumenten hebben over het algemeen geen idee wat er zich achter de schermen afspeelt bij een ambachtelijk bedrijf. In de praktijk blijkt echter dat er veel klanten nieuwsgierig naar zijn. Het is daarom een uitstekend idee om ze eens uit te nodigen om een kijkje te nemen.
Laat in de winkel en op de website weten dat er een speciale avond gepland staat en geef aan hoeveel klanten zich kunnen aanmelden. Zorg ervoor dat de groepen niet te groot zijn, anders loop je elkaar in de weg. En het is belangrijk dat de groepen worden begeleid door vakbekwame medewerkers, want zo’n avond kan je niet in je eentje organiseren. Stel vooraf een programma samen voor de hele avond en loop deze puntsgewijs door. Zo mis je op de avond zelf geen onderdelen.
Begin op tijd. Zorg voor voldoende kapstokken en begin de avond een kopje koffie of thee, met iets lekkers erbij natuurlijk. Leg kort uit wat de bedoeling van de avond is. Na de introductie leid je de klanten rond door de werkplaats en geef hierbij de nodige uitleg. Verdeel de grote groep in ploegjes van twee zodat je een meer persoonlijke onderlinge aanspraak krijgt. Ga daarna van start met het praktijkgedeelte.
Een leuke praktijkles is bijvoorbeeld ‘verse worst maken’, hierbij zoek je eerst samen het vlees uit, voeg je kruiden toe, maal je alles en ga je aan het werk met de stopbus. Bij het opmaken van een schotel kun je zelf een voorbeeld maken en die na laten maken door je klanten. Met jouw hulp gaat dat zeker lukken. Je kan ook een korte cursus ‘hapjes maken’ voorbereiden. Laat je klanten simpele hapjes maken die ze thuis ook kunnen maken. De luxere hapjes blijven een vakgeheim natuurlijk.
Na afloop bied je het product dat je klanten hebben gemaakt aan als een geschenk zodat ze thuis heel trots kunnen laten zien wat ze die avond hebben bereid. Of je kunt de producten tijdens het praktijkgedeelte laten proeven.
Ik weet zeker dat de avond een enorm succes wordt!
Gerhard Kwak