Verkoopfamilie
Er zijn enorm veel speciaalzaken die allemaal strijden om de gunst van de klant. Hoe moet je daar als consument nu wijs uit worden? Dat is een vrijwel onmogelijke zaak. In een dorp valt het nog wel mee, maar in de grote stad is het een grote zoektocht.
Natuurlijk kun je de winkel optimaal aankleden en moderniseren. Helemaal naar wens van de consument. Ook kun je een etalage creëren waar een klant niet zomaar voorbij kan lopen. De lekkernijen vliegen je bij wijze van spreken om de oren. Met deze aanpak ben je zeker niet de enige. Een zoekende consument heeft een extra duwtje in de rug nodig.
Dat duwtje heet ‘bekendheid’. Kennen jouw klanten en aspirant klanten alle medewerkers in de winkel? Weten zij wie de eigenaar is? Weten zij wie het meest verstand heeft van bonbons, moten vis en barbecueën? De meeste klanten herkennen alleen de gezichten achter de toonbank, maar daarmee houdt het wel op.
Enige tijd geleden kwam ik al speurend over het net bij een slagerij in de provincie Groningen terecht. Niet helemaal toevallig, want een van zijn medewerksters was net geslaagd voor ‘Branche Erkende Meesterverkoper’. Een perfecte titel waarmee je richting consument behoorlijk kunt scoren als je dat onder de aandacht brengt. Op de site kwam ik een pagina tegen waar ik helemaal gelukkig van werd. Op deze pagina worden de eigenaar en zijn medewerkers allemaal bij naam genoemd. En niet alleen bij naam, maar ook een pasfoto en een kleine omschrijving. Daarmee wek je de nieuwsgierigheid op van de klant. Wat doen de medewerkers precies in de winkel. Die kennis schept als het ware een soort familiaire band. De klant stapt dus geen ‘onbekend’ bedrijf binnen maar koopt bij een leverancier van lekkernijen waarvan ze het hele team kent. Dat maakt aankopen doen een stuk vertrouwder waardoor de klant eerder geneigd is haar centen bij je achter te laten. Er ontstaat klantenbinding.
Maak van jouw team ook een verkoopfamilie. Dat zal je zeker geen windeieren leggen.