Column Gerhard Kwak: Trots op jezelf
Wanneer je ’s morgens de computer opstart en op zoek gaat naar ondernemers in de versbranche dan word je overrompeld door honderden sites. De een nog mooier dan de ander. Je moet je dan ook al snel beperken tot de eigen woonplaats om de zaken een beetje op de rit te houden. Maar ook dan zie je nog volop verschillen.
Soms vraag ik mij af of de eigenaar van de site wel voldoende heeft stilgestaan bij het doel van dit reclamemiddel. Het heeft zo langzamerhand de folder en de krant grotendeels vervangen en we moeten dus zorgen voor een goede en duidelijke presentatie.
Wat willen je klanten eigenlijk?
Klanten willen een adresje vinden waar ze artikelen, die ze in de gedachten hebben, kunnen kopen. Dat betekent dat we ervoor moeten zorgen dat we gemakkelijk en snel te vinden zijn. Met een volledig adres, met telefoonnummers, emailadressen en dergelijke en zeker met een foto van de buitenkant van jouw bedrijf. Op die manier kan de ‘snelle’ consument die tegenwoordig steeds vaker in de auto op zoek gaat, jouw zaak gemakkelijker vinden.
Klanten willen ook zien wat er te koop is. Upload daarom mooie foto’s van jouw producten, dat vinden ze prachtig. Zeker wanneer er voldoende uitleg bij gegeven wordt.
Daarnaast willen klanten achter het computerscherm al door jouw bedrijf verleid worden. Ze moeten met een goed gevoel naar jouw zaak toekomen en dan meteen herkennen wat ze op de website al hadden gezien.
Kortom, zorg voor de best mogelijke introductie van jouw bedrijf op de website. Vooral mooie, frisse foto’s zijn voor de moderne consument, die snelheid en herkenbaarheid hoog in het vaandel heeft staan, van groot belang. Neem het maken van foto’s wel serieus. Laat ze bij voorkeur maken door een vakfotograaf. Op die manier kom je goed voor de dag en kun je trots zijn op je eigen bedrijf als je de site ziet. Het is namelijk belangrijk dat ook jij, in één oogopslag trots kan zijn op jouw website.