Column Gerhard Kwak: Certificaten
Het hele jaar door zijn we in onze ambachtelijke beroepsgroepen bezig met vakwedstrijden. Dat gaat van puur vaktechnische wedstijden tot beoordelingen van winkels, hygiëne-aspecten van het bedrijf en beoordelingen van de winkel qua uiterlijk en bediening.
Een ding valt me steeds weer op: er wordt nog niet veel gedaan met de resultaten van deze wedstrijden. Je ontvangt een certificaat, die je als trotse ondernemer ophangt in je winkel. Hier blijft het meestal bij. Maar zo’n certificaat verdient toch veel meer aandacht? Ga ermee de straat op! Hoe kan je dat het beste doen? Hieronder twee tips.
Laat een redacteur van de lokale krant komen, met een gratis lekker hapje haal je ze vaak wel binnen. Of combineer het met een advertentie. Laat de journalist een mooi artikel schrijven over het wel en wee rond het behalen van dit certificaat. Laat vooral specifieke zaken in jouw bedrijf zien die heel duidelijk te maken hebben met het certificaat, zeker als er een fotograaf meekomt. Dan kunnen er mooie plaatjes geschoten worden die te maken hebben met jouw behaalde prestatie. Een mooi verhaal voor het plaatselijke nieuws zal de nodige interesse van klanten opwekken.
Daarnaast is het belangrijk als de klant weet wat een bepaald certificaat inhoudt. Geef op de website of via een klein foldertje aan wat je hebt moeten doen om het certificaat te behalen en laat klanten meegenieten door aanbiedingen te serveren die te maken hebben met de behaalde prestatie. Maak er een mooi hoekje van in de toonbank, met een foldertje met uitleg over het certificaat en de producten die erbij horen. Zo kan je ook de interesse van klanten in de winkel opwekken.
Kortom. Laat zien hoe trots je bent op je behaalde prestatie!