Online shoppen; het nieuwe normaal?
‘Wanneer kan ik mijn bestelling verwachten?’ is een veelgestelde vraag sinds we meer en meer online zijn gaan kopen. Dat deden we al volop, maar door de coronacrisis heeft dit bestelgedrag een flinke vlucht genomen.
Veel mensen gaan zo kort mogelijk, of zelfs liever helemaal niet, een winkel in. Hoe houd je als versspecialist dan toch je omzet vast? Met een goede webshop! Ook voor de dagelijkse boodschappen is online bestellen is heel gewoon geworden, zowel bij de supermarkt als bij lokale leveranciers. Wordt online bestellen, ook van versproducten, dé manier om boodschappen te doen?
Groei
Agnes Leewis, directeur Nederlands Visbureau: “Uit recent onderzoek, dat wij hebben laten uitvoeren door onderzoeksbureau GfK, blijkt dat de besteding aan huishoudelijke boodschappen sinds het begin van dit jaar met 60% is gegroeid. De categorie ‘vers’ maakte een omzetgroei door van 9%. Ook de online verkoop van verse vis groeit. Uit het onderzoek komt naar voren dat de consument vooral vis koopt omdat ze meer thuis eten en door het ontbreken van woon-/werkverkeer en sociale uitjes meer tijd inruimt om lekker te koken. Meer dan een miljoen 75-plussers hebben vaker thuis vis op tafel gezet omdat ze minder uit eten gaan. Opvallend is dat ook jongeren vaker zelf vis bereiden, nu ze meer thuis zijn en tijd overhouden om te koken.” Van de respondenten kocht 20% vaker vis, schaal- en schelpdieren online. “Van hen verwacht maar liefst 79% dit de komende tijd te blijven doen”, vertelt Agnes. “Niet alleen het absolute aantal mensen dat online vis koopt, groeit; ook het volume online gekochte vis steeg: met 60%.”
Verkoopkanalen
Uit het onderzoek blijkt dat de belangrijkste websites voor het kopen van vis nog altijd die van de supermarkten zijn. Maar de visspeciaalzaak staat op twee, gevolgd door kanalen als maaltijdboxen, websites van restaurants of websites om (vis)gerechten te bestellen. Agnes: “De webshop van een visspeciaalzaak is dus zeker een heel belangrijk kanaal voor de consument om vis te bestellen. In navolging van een aantal vooruitstrevende viswinkels hebben veel winkeliers hun online bestelopties afgelopen maanden al flink uitgebreid. Ook zijn er ondernemers gestart met alleen een viswebshop, zonder fysieke winkel.”
Gemak
Het zal niemand verbazen dat vooral de jongeren zorgen voor de groei van online shoppen. “Bijzonder is dat het óók geldt voor de online verkoop van vis”, vervolgt Agnes. “Voor deze generatie is ‘het gemak van thuisbezorgen’ de voornaamste reden om online te shoppen, op de voet gevolgd door ‘bestellen en bezorgen wanneer het uitkomt’ (want geen winkeltijden) en ‘makkelijker om prijzen te vergelijken’. Online is dus een kans én een uitdaging voor de (vis)detaillist om deze jonge ‘gemak’-doelgroepen voor zich te winnen. Bijvoorbeeld door ze kennis te laten maken met kant-en-klaar visgerechten en eenvoudige visrecepten, om zo op een laagdrempelige manier meer vis te consumeren.”
Het nieuwe normaal
Vorig jaar stonden veel mensen nog wantrouwend tegenover online boodschappen doen.
Dat is inmiddels wel veranderd. Consumenten hebben het gemak ervan ervaren en zullen naar verwachting één keer per week of tweewekelijks de lang houdbare boodschappen online blijven doen. Of deze gewenning structureel ‘het nieuwe normaal wordt’ als we weer terug kunnen naar het leven van voor de crisis valt te bezien. Agnes Leewis: “Voor velen, vooral voor ouderen, is de gang naar de versspecialist ook een sociale aangelegenheid. Bovendien kopen we vers nog steeds bij voorkeur kort voor het gebruiksmoment. Online boodschappen doen blijft, maar als alles weer normaal wordt, zullen veel mensen naar verwachting toch de winkels weer opzoeken. Het zou mooi zijn als we de jongere generaties die nu de gewoonte oppakken om vis te kopen, ook ná corona blijvend weten vast te houden; als online shopper of als bezoeker van de fysieke winkel.”
Beeld icoon: ©Myvector/shutterstock.com