Supermarkten zetten in op duurzame cashewnoten
De Nederlandse supermarkten, verenigd in het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), hebben een ambitieuze stap gezet in de verduurzaming van hun assortiment. Het doel is om per 2030 alle huismerk cashew-snacknoten duurzaam gecertificeerd te hebben. Deze stap is onderdeel van een bredere inspanning om de natuur- en klimaatimpact van voedselketens te verminderen en de arbeidsomstandigheden te verbeteren.
Europese wetgeving en verduurzaming
In 2027 moeten alle grote bedrijven in Europa voldoen aan de Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD). Deze richtlijn vereist dat bedrijven risico's in hun ketens identificeren en aanpakken. Voor de cashewketen betekent dit onder andere aandacht voor watergebruik, CO2-uitstoot, leefbaar inkomen en kinderarbeid. De supermarkten zien mogelijkheden om deze risico's te mitigeren door gezamenlijk in te zetten op verdere verduurzaming van de cashewketen.
Certificering en standaarden
De afspraak houdt in dat alle huismerk cashew-snacknoten tegen 2030 duurzaam gecertificeerd moeten zijn. Dit betekent dat de noten voldoen aan de certificeringsvereisten van de 'Cashew Basket of Standards'. Deze standaarden omvatten onder andere certificeringen zoals Rainforest Alliance, Fairtrade en Sustainably Grown Certified. Door te kiezen voor deze certificeringen willen de supermarkten bijdragen aan betere omstandigheden voor boeren en verwerkers in de keten.
Complexiteit van de cashewketen
De cashewketen is complex en omvat miljoenen kleinschalige boeren in ontwikkelingslanden. De noten worden vaak via een ingewikkeld netwerk verkocht en getransporteerd, waardoor de herkomst lastig te achterhalen is. Deze complexiteit vraagt om verder onderzoek naar verschillende duurzaamheidsvraagstukken. De supermarkten, aangesloten bij het CBL, hebben dan ook besloten om extra onderzoek te doen naar de verduurzaming van de cashewketen.