22-oktober-2024 | Door: Gerhard Kwak
Column Gerhard Kwak: Nieuw van het internet

Column Gerhard Kwak: Nieuw van het internet

Als je vandaag de dag even door het internet scrolt, kom je allerlei interessante producten en ideeën tegen. Het ene lijkt nog lekkerder dan het andere. Soms vraag je je af of dat nieuwe product ook iets voor jouw toonbank zou kunnen zijn. Vernieuwen blijft tenslotte dé manier om aantrekkelijk te blijven voor je klanten. Maar het is belangrijk om kritisch te kijken: past het echt bij jouw winkel én je klanten?

Jouw klanten weten namelijk heel goed wat ze willen en laten zich niet zomaar verleiden door iets waar jij zelf enthousiast van wordt. Daarnaast is het slim om na te gaan of het product niet te veel tijd en moeite kost om te maken. Want als de kostprijs te hoog wordt, is dat natuurlijk niet goed voor je marge.

Een slager die ik ken, betrekt altijd zijn team bij het testen van nieuwe artikelen. Hij maakt het product en laat zijn medewerkers proeven, waarna iedereen eerlijk zijn mening geeft. Ook een paar vaste klanten mogen soms proeven, want hun feedback is goud waard. Zo kom je uiteindelijk tot een product dat goed in de markt ligt.

Als alles klopt, is het tijd om het nieuwe artikel onder de aandacht te brengen. Een goede foto en een duidelijke beschrijving op je website werken altijd. Misschien zelfs een speciale pagina, zoals “Nieuw op tafel.” Veel klanten zoeken tegenwoordig online naar inspiratie, dus een opvallende aankondiging kan zeker geen kwaad.

Ook de ouderwetse folder of een vermelding in de lokale krant kunnen helpen. Integreer het nieuwe product in je wekelijkse activiteiten en zorg dat iedereen in de winkel precies weet wat het is en hoe je het serveert. Niets verkoopt beter dan een enthousiaste medewerker die er smakelijk over vertelt.

En natuurlijk: zet het product prominent in de toonbank en geef het wat extra aandacht met een proeverij. Klanten kopen niet zomaar iets wat ze nog nooit hebben geproefd, dus laat ze een hapje nemen en verleid ze met een aantrekkelijke introductieprijs.

Dus, waar wacht je nog op? Nieuwe producten houden je zaak fris en relevant. Blijf vernieuwen en zet jouw bedrijf in de spotlights!


Terug naar boven