Slager Wim Koelewijn is postcodeslager
Een slager wordt gevraagd tijdelijk uitgiftepunt te zijn voor de Postcodeloterij; Prijzen kunnen daar worden opgehaald. Wat levert het op: meer omzet of vooral extra werk? Keurslager Wim Koelewijn uit Huizen werd twee keer gevraagd en vertelt erover.
Slager Wim Koelewijn kreeg het verzoek van de postcodeloterij binnen via een e-mail: ‘Wilt u fungeren als uitgiftepunt waar loterijwinnaars hun prijs kunnen afhalen?’ In het centrum van Huizen was namelijk de bekende ‘ijsprijs’ gevallen.’ Wim Koelewijn ”Ik had geen idee wat ik me er bij voor moest stellen, dus ik ben in het diepe gesprongen vanuit de redenering: iedere kans om reclame te maken voor mijn bedrijf en de Vershof waar we gevestigd zijn, moet je met beide handen aangrijpen’.”
Wim werd 5 cent per uitgeleverde prijs aangeboden als vergoeding voor de werkzaamheden. “Niet een bedrag waarvan je een gat in de lucht springt. Door de uitgifte in te passen in de dagelijkse werkzaamheden, moest het naar mijn idee kostprijs-technisch haalbaar zijn en hoefden we geen extra medewerkers in te zetten. Ik ging dus akkoord.”
Een paar dagen voor de uitgifte bezorgde de Postcodeloterij een kleine diepvries voor in de winkel, en een buitenbord met daarop de aankondiging dat ter plaatse de ijs-prijs kon worden afgehaald. Het ijs kon deels in het vriezertje worden opgeslagen. De rest ging in de eigen diepvries. Omdat er niet voldoende ruimte was (1400 prijzen is niet niks) werden de prijzen in drie keer uitgeleverd.
“Winnaars kunnen hun prijs binnen een periode van twee weken in de winkel afhalen. Ze leveren hun bon in en krijgen hun prijs overhandigd. Het was wel oppassen geblazen dat de winnaar de prijs niet zelf uit het diepvriesmeubel pakte en weer vertrok. De afspraak met de Postcodeloterij is namelijk dat ze de vergoeding van 5 cent uitbetalen op basis van het aantal ingeleverde bonnen. Als een bezoeker een ijsbeker zonder bon meeneemt wordt de inkoopprijs van de beker in mindering gebracht op de vergoeding. Niet iets om vrolijk van te worden."
De eerste dag was het al gelijk druk in de winkel, het was flink aanpoten. Wim had de uitgifte zo geregeld dat de bon aan de toonbank ingeleverd moest worden, waarna de ijsbeker werd overhandigd. Over deze werkwijze was intern goed nagedacht. Wim: “We hebben de zaak met de medewerkers doorgesproken. We bedachten dat veel mensen zich misschien een beetje bezwaard zouden voelen om alleen met een ijsje de winkel weer uit te lopen. Daar wilden we op inhaken. We besloten winnaars met veel enthousiasme tegemoet treden, zo van: ‘Wat leuk dat u gewonnen hebt! Proficiat!’. We wilden, zeker bij bezoekers die onze winkel nog niet kenden, een lekkere sfeer neerleggen. Daarna werd gevraagd of ze verdere nog iets nodig hadden. Zo ja, dan handelende we eerst de bestelling af en kregen ze bij het afrekenen een kortingsbon mee voor een lekker stuk grilworst. Zo gaven we ze een goede reden om terug te komen; om ook déze bon te komen verzilveren.” Ongeveer de helft van de Postcodeloterij-winnaars kocht bij het ophalen van hun ijs-prijs wat extra’s bij de slagerij. Wim: “Het resultaat was een omzetplus van circa 10%.”
De Postcodeloterij was kennelijk tevreden de werkwijze en afhandeling van de Keurslagerij, want enige tijd later werden we gevraagd om ook de ‘Dove-verwenprijs voor lichaamsverzorging’ die in het postcodegebied was gevallen, uit te reiken. “Gezien onze ervaringen met de ijsprijs, zijn we daar gelijk in meegegaan. Dit keer leverde het zelfs nog meer positieve feedback op: welke slager levert nou Dove-prijzen uit? Veel klanten vonden dat raar, maar vooral heel grappig. Er werd over veel over gepraat en gelachen. Positief toch?!”
Koelewijn hield er financieel niet heel veel aan over, toch is hij tevreden. “We hadden beide keren een hoop reuring in de tent. Er kwamen veel blije mensen in de winkel om hun prijs af te halen. Daar zaten bovendien behoorlijk wat nieuwe mensen uit ons postcodegebied bij die hier anders niet snel binnen zouden stappen. Die groep moeten we nu zien vast te houden. Naast de kleine piekplus in de omzet leverde ons dit vooral extra naamsbekendheid op. En dat is mooi. Volgende keer doen we daarom zeker weer mee.”