Makreel, vet gezond en vet lekker
In ons streven zo gezond mogelijk oud te worden, vliegen de foodhypes je om de oren: quinoa, goji bessen, hennepzaad. “Het verbaast ons als Nederlands Visbureau dat vis nog niet gehypet is als het superfood van de Noordzee” zegt directeur Agnes Leewis.
“Neem bijvoorbeeld het oer-Hollandse product makreel,” vervolgt Agens. “Maar weinig mensen weten dat deze vis uit z’n vel barst van de goede vitaminen en mineralen, zoals selenium, vitamine A, B12 en D, zink, jodium, proteïne, ijzer, calcium en als klap op de vuurpijl omega-3 vetzuren. Alleen al voor het laatstgenoemde zou je de makreel moeten eten”, stelt Agnes. In geen enkele andere vissoort zit zo veel omega-3. Ter vergelijking: zalm bevat een derde van wat makreel je te bieden heeft. Aangetoond is dat het onder meer zorgt voor een daling van 10% op hart- en vaatziekten. Daarnaast heeft de inname van omega-3 vetzuren gunstige gezondheidseffecten op de hersenen, het gezichtsvermogen, maar ook op de ontwikkeling van het netvlies en de hersenen van ongeboren baby’s. Tevens wordt het gelinkt aan een verminderde kans op dementie, depressies en verstoord leergedrag.
Onbekend maakt onbemind?
Wanneer je vis vergelijkt met andere voedingsmiddelen heeft vis dus eigenlijk een streepje voor. Toch horen we mensen nog wel eens zeggen niet van vis te houden. Agnes: ”Althans, dat zegt diegene dan. Wanneer je doorvraagt blijkt vaak dat men dan toch wel gerookte zalm op een toastje lust en ‘oh ja, ook een garnalencocktail op z’n tijd vind ik heerlijk’. Een ander zegt wel dol te zijn op vis, maar het eigenlijk te weinig te eten. Waar het door komt? Het liefst haalt de consument zijn visje toch bij de vertrouwde visspecialist. De visliefhebber blijft vaak nog heel trouw aan de specialist. Kwaliteit en kennis van het product op dit gebied wordt gewaardeerd. Voor sommige consumenten zijn de afstand naar de visspecialist of de openingstijden nog een struikelblok.” Terugkomend op ons superfood uit de Noordzee: deze is zowel bij de visspecialist als de supermarkt te verkrijgen. Toch krijgt de makreel niet de aandacht die hij verdient. Vooral jongeren, de millennials, weten de vis goed te ontwijken in het koopproces. Ondanks dat juist deze doelgroep met toenemende mate bezig is met goede en bewuste voeding. Een kwestie van ‘onbekend, maakt onbemind’?
Hip
Toegegeven, makreel heeft niet direct een hip imago. De consument denkt bij makreel snel aan het geijkte broodje makreel met mayonaise, peper en zout. “Natuurlijk blijft deze klassieker altijd lekker, maar er is zoveel meer! Een frisse burger met makreel, een makreelquiche met paprika of een makreeltosti: stuk voor stuk recepten van nu, die allemaal binnen no-time op tafel staan. Makreel is wel degelijk (weer) hip te krijgen” tipt Agnes.
Maand van de makreel
Ter promotie van makreel heeft het Nederlands Visbureau de maand februari uitgeroepen tot ‘maand van de makreel’. De gezondheidsaspecten en het veelzijdige karakter van deze vis voeren de boventoon van de diverse acties. Zo is er voor zowel retail (zowel visspecialist als grootgrutter) een gloednieuw makreelmagazine uitgebracht met tal van laagdrempelige, verrassende en hippe gerechten met makreel. Ook achtergrondinformatie over de duurzame manier waar de makreel wordt gevangen en de heilzame effecten op de gezondheid mogen niet ontbreken. Zelfs het visje zelf kan het niet ontgaan dat het in de spotlights staat: ook op de makreelverpakkingen treft de consument een booklet aan met recepten.
Wie op de site of de social media kanalen van het Nederlands Visbureau terecht komt tijdens de maand van de makreel, treft natuurlijk recepten, maar ook weetjes, video’s en nog veel meer. “Elke ondernemer in de sector heeft de mogelijkheid aan te haken bij de campagne. Dit kan o.a. door de posts op de Facebookpagina ‘Visrecepten’ te delen en de makreelmagazines en productstickers op de webshop van het Nederlands Visbureau te bestellen. Door gezamenlijk de promotiemaand te ondersteunen kan de consument er niet onderuit: “makreel is vet gezond en vet lekker!’’, besluit Agnes.