25-september-2024 |
Europese vissers willen strengere etikette­ring van ingeblikte vis

Europese vissers willen strengere etikette­ring van ingeblikte vis

Europese NGO’s en vissersorganisaties pleiten voor strengere regels rond de etikettering van verwerkte visproducten zoals ingeblikte vis. Volgens hen moeten deze producten dezelfde etiketteringsvereisten hebben als verse vis om illegale visserij tegen te gaan en eerlijke concurrentie te waarborgen. Een studie van NGO Oceana, gepubliceerd op 19 september, wijst uit dat 40% van de verwerkte visproducten in Frankrijk, Spanje en België essentiële informatie mist, zoals de soort, herkomst en gebruikte vismethoden.

Oceana waarschuwt dat een blikje tonijn simpelweg kan vermelden ‘tonijn’, zonder specificatie van de soort. Dit kan verwijzen naar een van de 14 verschillende tonijnsoorten, waaronder overbeviste populaties. Hoewel de Europese regelgeving consumenten verplicht te informeren over verse, bevroren en gerookte visproducten, blijven verwerkte en ingeblikte producten buiten deze regels vallen. Oceana vraagt daarom de Europese Commissie om deze producten op te nemen in een herziening van de regels.

Eerlijke concurrentie en duurzaamheid

Europese vissersorganisaties, zoals Europêche, steunen deze oproep. Zij benadrukken dat een gemeenschappelijk etiketteringssysteem noodzakelijk is omdat veel verwerkte visproducten uit derde landen worden geïmporteerd, waar 70% van de vis die in de EU wordt geconsumeerd vandaan komt. Lagere kosten en gebrek aan etikettering kunnen de concurrentie vervalsen en de Europese visserijsector benadelen. Daarnaast waarschuwt Oceana dat de huidige regels consumenten onvoldoende in staat stellen om duurzame keuzes te maken en illegale visserij te ontmoedigen.

Transparantie in de horeca

Oceana dringt er ook op aan dat de transparantie in de horeca wordt verbeterd. Momenteel zijn cateraars en restaurants alleen verplicht om informatie over allergenen te verstrekken. De NGO stelt dat ook informatie over vissoort, herkomst en vismethoden beschikbaar moet zijn voor consumenten in de horeca.

Euractiv.com

Terug naar boven