25-februari-2020 | Door: Kiki Stender
Geen vishaak, maar een ‘haakje naar vis’

Geen vishaak, maar een ‘haakje naar vis’

In de wereld van marketing en promotie zijn we altijd op zoek naar ‘inhakers’: denk aan Black Friday, Koningsdag, Moederdag of Pasen. Je bepaalt op welke dagen je gaat inhaken, en stemt de communicatie en promotionele acties daarop af. 

Inhaken moeilijk? Valt mee. De meest succesvolle inhakers zijn vaak juist lekker simpel. Het gaat erom dat het concept goed in elkaar zit en je scherp, ludiek of herkenbaar bent. Kies momenten of feestdagen die iets met je merk of product te maken hebben en/of inspelen op zaken die onder je doelgroep leven. Ook in de vissector zijn we altijd op zoek naar haakjes. 

De 'Vis van de Maand' kalender

De ‘Vis van de Maand’ kalender is zo’n haakje. Elk jaar stelt het Nederlands Visbureau met zorg en in gezamenlijk overleg met vertegenwoordigers uit de sector deze kalender op. Hij geeft inzicht in wanneer welke vis, schaal- of schelpdier in een bepaalde maand extra aandacht verdient. Bij de keuze wordt rekening gehouden met de commerciële belangen, aanvoer, beschikbaarheid en kwaliteit. Zo nemen in de eerste maanden van 2020 de pijlinktvis en de kabeljauw hun plaats in op de kalender. Rode poon, tegenwoordig een streekproduct uit de Noordzee waar we trots op mogen zijn, krijgt in juli een podium en het jaar wordt afgesloten met coquilles.

De kalender zorgt ervoor dat er collectief aandacht wordt geschonken aan dezelfde vissoort. Verschillende partijen, waaronder ondernemers in de vissector, de pers en andere media, springen met hun communicatie in op de kalender. Ook visdetaillisten haken aan; met ludieke acties op de winkelvloer, win-acties in folders, of door het  plaatsen van creatieve en informatieve berichten gelinkt aan de betreffende vissoort op social media. Het is de kracht van herhaling, consumenten zien de ‘Vis van de Maand’ op allerlei plekken voorbij komen.

POS-materiaal ‘Vis van de Maand’

Een groot aantal ondernemers inspireert klanten al met het speciaal door het Nederlands Visbureau ontworpen promotiemateriaal voor op de werkvloer. Dat bestaat uit (digitale) beelden, een visprikker, en een display met toonbankposter met gratis mee te nemen recepten. Het POS-materiaal moedigt de consument aan te vragen naar de ‘Vis van de Maand’ en aan de slag te gaan met de gratis mee te nemen recepten. Zo ontdekken ze bijvoorbeeld hoeveel lekkere variaties er mogelijk zijn met zalm of schol en dat zeeduivel heerlijk zacht van smaak is. Dat vis vaak veel makkelijker te bereiden is dan men altijd dacht. 

Heeft u interesse in het promotiemateriaal? Het is per kwartaal of in één keer voor de komende kwartalen te bestellen via de webshop van het Nederlands Visbureau.

www.webshop-visbureau.nl

Beeld en Tekst: © Nederlands Visbureau

Bij de versspecialist wordt de klant verwend én geïnspireerd 

Speciaalzaken kunnen hun positie versterken door (al dan niet) gezamenlijk in te spelen op de groeiende vraag naar kookgemak. Bijvoorbeeld door producten uit te wisselen of gezamenlijk de klant te ‘ontzorgen’. Bij AGF-winkels kunnen ook kant-en-klare maaltijden met vis als ingrediënt verkocht worden. 

Extra leuk om klanten alvast in de winkel te laten genieten van een voorproefje van deze kant-en-klare maaltijden, lunchgerechten of borrelhapjes. Ter inspiratie twee heerlijke recepten, beide bereid met ‘Vis van de Maand’ zalm (januari) en makreel (september). 
 

Zalm met groene groenten uit de wok

Ingrediënten

Zalmfilet, tuinbonen, broccoli, peultjes of sugarsnaps, citroen en cashewnoten.

Wrap met makreel

Ingrediënten

Makreelfilet, sperziebonen, Griekse yoghurt, wrap tortilla's, veldsla, Amsterdamse uien en kerstomaatjes.

Terug naar boven