Nutri-Score begrijpen met campagne ‘Kijk, vergelijk & kies’
Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) start op 2 april 2024 met de campagne ‘Kijk, vergelijk & kies’. Deze campagne is een reactie op de recente wettelijke invoering van de Nutri-Score en de toenemende aanwezigheid ervan in Nederlandse supermarkten. Met de campagne beoogt het ministerie consumenten te informeren over het nut en de toepassing van Nutri-Score bij het maken van gezondere voedingskeuzes. Supermarkten als Albert Heijn en Jumbo tonen het Nutri-Score-logo al op hun huismerken.
De Nutri-Score dient als een hulpmiddel voor consumenten om eenvoudig gezondere keuzes te maken tijdens het winkelen. Sinds de invoering van Nutri-Score hebben fabrikanten de mogelijkheid om dit logo op hun producten te gebruiken. De voorwaarde is dat alle producten van het merk het logo moeten dragen, een proces met een termijn van 24 maanden na registratie.
Het belang van de campagne
De campagne ‘Kijk, vergelijk & kies’ speelt een cruciale rol in het onderwijzen van consumenten over Nutri-Score. Staatssecretaris Maarten van Ooijen benadrukt dat hoewel Nutri-Score geen wondermiddel is, het effectief bijdraagt aan betere voedingskeuzes. Dit is vooral relevant voor producten buiten de Schijf van Vijf. De campagne, zichtbaar op diverse mediakanalen, draagt bij aan een bewuste en gezonde levensstijl. Meer informatie is beschikbaar op nutriscore.nl.