Ik ben pissig!
Als columnist heb ik de gewoonte om eens in de week versspecialisten te bezoeken. Niet in het wilde weg, maar heel gericht. Ik neem dan als basis het feit dat ze lekkere recepten maken, of speciale streekproducten verkopen. Maar het kan ook zijn dat de versspecialist een nieuwe winkel heeft, of via een bijzonder concept verkoopt. Doel van mijn bezoeken is inspiratie opdoen voor een nieuwe column. Of voor producten voor onze website, www.vers-inspiratie.nl
Ik snuffel net zo lang op het internet en op facebook tot ik een lijst van specialisten heb gevonden die ik via een efficiënte route kan bezoeken. Zo kwam ik deze zomer een keer op een mooie route langs zes bedrijven. Goed voor enkele prachtige producten en mooie winkels. Dacht ik.
Vergeet het maar. Slechts bij één kocht ik een meesterlijk product dat volop in de winkel voorradig was. Een prachtige bijdrage aan onze reeks streekproducten. De andere winkeliers hadden allemaal een andere smoes: “Wij maken het product alleen op donderdag en vrijdag.” “Alles is uitverkocht, want we gaan op vakantie”. Eén ondernemer gaf zelfs aan met de toenmalige hitte geen zin te hebben in extra werk. Twee bedrijven waren zelfs helemaal niet bereikbaar; de eerste in verband met vakantie en de ander voorgoed gesloten.
En toen werd ik boos. Dat je om wat voor reden de producten niet maakt, is jouw zaak. Maar haal ze dan van de website af of zet erbij wanneer ze te koop zijn. Zet ook de (aanstaande) vakantiesluiting op de site. Ben je gestopt met ondernemen, haal dan de website uit de lucht, of je geef erop aan dat je door omstandigheden gesloten bent. Dan kom je voor de dag zoals het hoort.
Je krijgt dan geen klanten aan de deur die net als ik pissig weer vertrekken. Je wilt toch dé specialist zijn voor bijzondere producten die de klant nergens anders kan kopen? Wil je niet duidelijk en helder zijn naar de klant? En je wilt toch omzet?
Dat red je allemaal niet door slordig om te springen met internetuitingen. De consument zoekt en surft op het net, voor van alles. Om een nieuw top-adres te zoeken bijvoorbeeld waar hij zijn geld wil uitgeven. Je slaat de plank volledig mis door onzorgvuldig te handelen.
Zo ik heb mijn hart gelucht. Je bent op mijn lijstje doorgestreept. Als een klant dat ook doet, ben je verder van huis.