Hoe de verpakking voedselverspilling kan voorkomen
De Nederlandse voedingsindustrie speelt een cruciale rol in het streven naar duurzaamheid en innovatie. Voedselverspilling is al jaren een heet hangijzer, en de verwarring over houdbaarheidsdata zoals ‘te gebruiken tot’ (TGT) en ‘ten minste houdbaar tot’ (THT) is hier een belangrijke oorzaak van. Nu blijkt uit recent onderzoek van Wageningen Food & Biobased Research dat aanvullende informatie op verpakkingen daadwerkelijk het verschil kan maken.
Consumenten gooien regelmatig voedsel weg door onduidelijkheid over deze datumaanduidingen. Het experiment toonde echter aan dat wanneer extra informatie zoals visuele cues en verklarende teksten werden toegevoegd, de deelnemers zorgvuldiger waren in hun keuze om producten te gebruiken of weg te gooien.
Vooral producten die over hun consumptiedatum (TGT) waren, werden vaker weggegooid als er aanvullende informatie aanwezig was, een gewenst resultaat vanuit een oogpunt van voedselveiligheid. Echter, het verminderen van het weggooien van nog houdbare producten door deze extra informatie is nog niet overtuigend bewezen.
Toch tonen de resultaten aan dat doordachte communicatie op verpakkingen het gedrag van consumenten daadwerkelijk kan beïnvloeden. Door consumenten duidelijk te informeren over de te ondernemen acties bij een verlopen houdbaarheidsdatum, in plaats van alleen de datumaanduidingen uit te leggen, kunnen we samen stappen zetten naar minder voedselverspilling.
Lees het onderzoek ‘Does extra on pack information impact consumers’ understanding of expiry dates and food waste behaviour?’