De hype van trendlijstjes
Aan het begin van het jaar overspoelen trendwatchers ons met lijstjes. Ik twijfelde: doe ik mee met die hype, of niet? Een trend is een koers die zich gedurende een langere periode in een duidelijke richting beweegt, een hype is een eendagsvlieg. Wie met een hype wil scoren, moet snel schakelen, timing is essentieel. Voor je het weet is de gekte overgewaaid.
Wanneer is iets een hype, wat wordt een trend? Zelden worden ze precies rond de jaarwisseling geboren. Wij houden jullie daarom het héle jaar op de hoogte van trends en ontwikkelingen in de branche: met de laatste marktcijfers, lekkere recepten, nieuwe boeken, en natuurlijk met verhalen van succesvolle collega’s. Het blijft leuk om bij elkaar ‘in de keuken’ te kijken en daarvan te leren: wat doet een ander om te floreren in zijn ondernemerschap, wat beweegt hen, wat inspireert hen? Zo kom je op ideeën!
Nou goed dan, tóch een lijstje:
- ‘Puur, passie en persoonlijk’ zijn de kernwoorden van dit jaar. Versspecialisten met een uniek persoonlijk verhaal hebben de toekomst. In jouw winkel draait het om het creëren van een bijzondere ervaring voor iedere klant. Gebracht met écht enthousiasme en gemeende passie voor je vak, want hij/zij voelt haarfijn aan of jij authentiek bent of niet. ‘Nep’ wordt genadeloos afgestraft. Tenzij…
… het gaat om ‘nep-vlees’. De zoektocht naar lekkere producten van alternatieve eiwitbronnen gaat onverminderd door. Maar vertel wel het volledige verhaal achter jouw ‘nep’. Voor álle producten die je verkoopt geldt: wees er eerlijk over, en transparant.
- Gemak: het draait allang niet meer alleen om het aanbieden van een kant-en-klaarmaaltijd: de consument van 2018 (altijd mobiel, altijd online, altijd ‘social’) wil méér. Thuisbezorgen neemt een enorme vlucht. Letterlijk! Vooralsnog zijn het vooral bezorgscooters en busjes, maar dat duurt niet lang meer. Nog even, voorspellen futuristen, en de drones suizen boven de steden en dorpen met onze boodschappen en maaltijden. Mis deze boot (of drone) niet: zet vol in op online.