24-april-2017 | Door: Kiki Stender
Foodtrucking timmert aan de weg

Foodtrucking timmert aan de weg

Foodtrucks zijn booming. Opvallende trucks doen het goed, hoe excentrieker, hoe beter. Zoals de ‘Red Baron’ van natuurslager Toine Schreinemachers uit Venlo. Met zijn tot foodtruck omgebouwde brandweerwagen rijdt hij door het zuiden van het land.

Rond 2008 werden ze in Nederland geïntroduceerd vanuit Amerika, slechts acht jaar later schatten kenners het aantal trucks in Nederland al op zo’n 450. Slager Toine Schreinemachers uit Venlo: “Ik vond de foodtrucks prachtig, dát wilde ik ook! Niet een alledaags busje, maar een aparte, onderscheidende wagen.” Na lang zoeken vond hij een brandweerwagen, die hij omdoopte tot ‘Red Baron’.

Onderscheidend zijn

Met alleen een nieuwe naam was hij er natuurlijk niet. Want wie start met een foodtruk, moet met veel rekening houden. “Het gaat niet alleen om het verbouwen van de truck om ervoor te zorgen dat er stromend water, een koeling en elektriciteit in zit. Denk ook aan vergunningen, verzekeringen, inkoop van producten, benzine en onderhoud van de bus,” legt Toine uit. “Al met al zijn de kosten niet gering. Om foodtrucking rendabel te krijgen, moeten bezoekers dus meer betalen voor hun hapje eten. En dat willen ze best, maar dan wél voor iets bijzonders. Ik wilde geen truck voor hamburgers en friet; die zijn er al genoeg. Daarbij; ik ben vies van frituren. In mijn foodtruck wordt daarom alleen gewokt of gebarbecued.” 

Hoe werkt het?

1.    “Je moet een beetje gek zijn,” aldus Toine, “want foodtrucking kost zeeën van tijd. Je werkt vooral in de weekeinden en onder allerlei weersomstandigheden.” 
2.    Jouw winkel kan alles zijn wat wielen heeft: een gepimpte aanhangwagen, bakfiets, Volkswagenbus of een excentrieke foodtruck zoals de Red Baron. De wagens worden omgebouwd tot verkoopwagen of ingericht als keuken. Via speciale afsprakenbureaus bespreek je een plaats op (food)festivals en/of buurtfeesten. 
3.    Als je zelf moet afrekenen, vraagt dat extra personele inzet: een kostenaspect waar je terdege rekening mee moet houden. In een omgeving waar je niet hoeft af te rekenen, maak je andere prijsafspraken. Toine hanteert bijvoorbeeld een twee-sporenbeleid als hij wordt ingehuurd voor een privé-feest. Hij start met het afspreken van een totaalbedrag voor de opbouw en de personele kosten. Daarbovenop komt een prijs per persoon. “Met deze opzet kan ik maatwerk bieden De kosten worden gedekt, ik kan op maat inkopen en beter bepalen hoeveel medewerkers ik voor de opdracht ga inzetten. Deze vorm van calculeren levert mij het meeste voordeel op. In de praktijk kan ik twee- tot driehonderd eters aan, zonder in de problemen te komen.” 
4.    Op de dag van de happening rijd je naar de standplaats en sla je aan het kokkerellen. Na afloop is het een kwestie van schoonmaken, inpakken en wegwezen. 

Scoren

In de lente en zomer zijn er volop mogelijkheden om een foodtruck in te zetten, maar tijdens de wintermaanden is de vraag gering. Wie van een foodtruck alleen wil rondkomen, zal ‘in het seizoen’ dus flink moeten scoren. Toine doet dit náást de slagerij. Hij verhuurt de Red Baron -met hemzelf erbij- maximaal twee keer per maand, meestal in de weekenden. Bovendien werkt hij alleen regionaal: zo houdt hij reistijden en andere kosten in de hand. “Het heeft bij ons wel even geduurd voor we de foodtruck goed in de grip hadden,” erkent hij. “Dit is echt heel wat anders dan het runnen van een slagerij. Maar inmiddels loopt het gesmeerd. Reclame maken doe ik niet, nieuwe klanten voor de foodtruck komen via mond-tot-mondreclame, of via de slagerij. Mooie bijkomstigheid is dat er door de behoorlijk excentrieke foodtruck, andersom ook weer meer over onze slagerij wordt gepraat.” 

‘Dit is echt heel wat anders dan het runnen van een slagerij’

Puur en zonder fratsen

Toine rijdt de Red Baron bij voorkeur naar privé-, buurt- en bedrijfsfeesten. “Deze klanten verheugen zich echt op de komst van mijn truck,” zegt hij. Als de foodtruck staat, trekt hij een werkblad naar buiten met drie kookpitten. Of hij stookt de kolen-barbecue in de aanhanger op. Zelf staat hij het liefst vóór de wagen of bij de barbecue. “Dan sta ik dichterbij mijn bezoekers, en kan ik makkelijker contact met ze kan maken en vertellen over de achtergrond van het vlees. Ze maken dan niet alleen kennis met mijn producten, maar ook met het verhaal erachter.” Dat alles vers op locatie wordt gemaakt, en er uitsluitend met verse groenten, sauzen en vlees wordt gewerkt, draagt zeker bij aan het positieve imago: de klant verwacht kwaliteit, en krijgt dat: puur en zonder fratsen. “Ik promoot mijn ambacht rechtstreeks vanuit de wok of het rootster,” lacht Toine. “Bovendien leveren we plezier. Beleving is alles.”

www.partnerinfood.nl

Terug naar boven