Plastic rommel
Sinds januari 2016 is er een verbod op het gratis verstrekken van plastic zakken. In de strijd tegen de plasticvervuiling is dat een prima maatregel. In de praktijk is plasticreductie voor een verswinkel echter niet gemakkelijk. Voedselveiligheid en hygiëne spelen voor jou een essentiële rol en vereisen een goede verpakking.
Steeds meer ondernemers zoeken naar alternatieven. Zo signaleer ik hier en daar dat aan klanten wordt gevraagd hun eigen verpakking mee te brengen (je kunt hier zelfs een speciale raamsticker voor bestellen bij www.zerowastenederland.nl. Andere ondernemers hebben hun verpakking aangepast in samenspraak met hun verpakkingsleverancier. Zo kreeg ik onlangs bij een slager mijn vlees in vetvrij papier mee. Een prima oplossing!
Van belang is wel dat je jouw milieuvriendelijkere aanpak duidelijk communiceert. Klanten willen best meewerken, als ze maar goed zijn ingelicht. Maak een eenvoudige folder, of hang een opvallende poster in de winkel met een korte, heldere boodschap. Zeker weten dat de tongen losgaan.
De belangrijke ‘maar’ is jouw zorg en verantwoordelijkheid voor het borgen van de voedselveiligheid. Wanneer je zelf producten verpakt en meegeeft, weet je dat het orde is. Brengt de klant zelf zijn verpakking mee, dan is dat niet altijd gegarandeerd. Geef dan ook duidelijk aan wanneer je niet gelukkig bent met de tas, bakjes, schalen of trommels. Vindt je het niet hygiënisch, aarzel dan niet. Verpak jouw product dan in een eigen verpakking en licht je beslissing vriendelijk toe.
Nu het afvalprobleem zo hoog op de politieke en maatschappelijke agenda staat, is werken aan een milieuvriendelijkere verpakking bijna een must. Op dit moment heb je nog een voorsprong ten opzichte van jouw concurrenten die, samen met hun eigen producten, ook een berg plastic rommel meegeven aan hun klant. En er is nóg een voordeel. Je móet er namelijk wel over praten met je klant. Daardoor kom je in nauwer contact met elkaar te staan. Zo werkt samenwerken aan het oplossen van het plasticprobleem positief door in je klantrelaties.