Wat denkt de klant
Weet jij wat jouw klanten willen, wat ze wensen, en of jij nog aan hun vraag voldoet? Up to date blijven is beslist nodig als ondernemer. Maar hoe blijf je op de hoogte van wat je klanten willen? Door te vragen natuurlijk! Bijvoorbeeld via een enquête. Nodig (potentiële) klanten uit een korte vragenlijst in te vullen, en beloon ze na het invullen ervan met een waardebon.
In je enquête stel je een paar duidelijke vragen: niet te veel, dan haken ze bij voorbaat al af. Denk aan vragen als: Wat vindt u van de sfeer in de winkel? Hoe beoordeelt u onze service/ onze kwaliteit/ ons assortiment? Wat mist u in het assortiment? Wat vindt u van de bediening? Kunt u de producten die u wil hebben gemakkelijk vinden?
Kortom; vraag naar zaken waarover je meer duidelijkheid wil hebben. Hou de antwoordmogelijkheden eenvoudig; geef niet te veel opties en biedt de klant ruimte voor het geven van feedback of aanvullende opmerkingen.
De enquête kan ingevuld worden via jouw website, in de winkel, of, voor een breder bereik (en als dit na de lockdown eindelijk weer kan en mag) via een plaatselijke vereniging. Natuurlijk overleg je dat laatste eerst met het bestuur. In ruil voor hun hulp bij het uitdelen van de enquêtes, kun je de club sponseren met een extra bijdrage. Ook kan je er zelf een korte inleiding houden, voorzien van een schotel met lekkere hapjes.
Weet dat je een betere respons, dus meer ingevulde vragenlijsten krijgt, als mensen de mogelijkheid hebben om anoniem te blijven. Vraag wel naar de cijfers van hun postcode; per wijk kunnen de antwoorden sterk verschillen. Vergelijken van en inzoomen op deze informatie biedt je de mogelijkheid om specifieker bepaalde doelgroepen te benaderen.
Met relatief weinig moeite kun je zo veel te weten komen over hoe klanten en consumenten jouw winkel, je assortiment en de manier waarop je de zaken aanpakt beoordelen. Best spannend natuurlijk! Maar het biedt vooral kansen: waar ga jij dit jaar verbeteringen aanbrengen die de omzet een extra duwtje in de rug kunnen geven?