09-februari-2024 |
NVWA: Onderne­mers falen in verstrekken allerge­nen­in­for­matie

NVWA: Onderne­mers falen in verstrekken allerge­nen­in­for­matie

Ondernemers blijven achter in het verstrekken van allergeneninformatie in voedsel, waarschuwt de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). In 2023 heeft de NVWA bij 6.548 bedrijven gecontroleerd of zij voldoen aan de wettelijke regels voor het verstrekken van allergeneninformatie. De resultaten zijn verontrustend: ruim de helft van de gecontroleerde bedrijven voldeed niet aan de gestelde eisen.

Met ongeveer 500.000 Nederlanders met een voedselallergie is de juiste informatie van levensbelang. Zelfs kleine hoeveelheden allergenen kunnen ernstige gevolgen hebben. Ondernemers zijn verplicht om deze allergenen te vermelden, bijvoorbeeld via kaartjes in de vitrine, op de menukaart of door het personeel te instrueren.

De inspectieresultaten van 2023 laten zien dat veel bedrijven nog tekortschieten in het verstrekken van deze cruciale informatie. Bij meer dan 30% van de inspecties werd helemaal geen informatie gegeven over allergenen, terwijl bij 16,5% alleen mondelinge informatie beschikbaar was, zonder schriftelijke of digitale ondersteuning.

Opvallend is dat de meeste tekortkomingen werden vastgesteld bij horecabedrijven, gevolgd door retail en ambachtelijke bedrijven. Zorginstellingen scoorden iets beter, maar ook daar was nog ruimte voor verbetering.

De NVWA handhaaft strikt en treedt op tegen overtredingen met waarschuwingen en boetes. Ondanks deze maatregelen bleek dat na herhaalde waarschuwingen en boetes nog steeds 10% van de gecontroleerde bedrijven de allergeneninformatie niet op orde had. Dit onderstreept het belang van voortdurende controle en bewustwording bij ondernemers om de veiligheid van consumenten te waarborgen.

Nvwa.nl

Terug naar boven