Nutri-Score onder de loep: Wat vindt de consument?
De Nutri-Score is inmiddels een bekend logo in de schappen. Terwijl consumenten zich oriënteren op gezondere keuzes, vragen voedselproducenten zich af: wat betekent dit voor ons? ESB heeft onlangs een enquête gehouden om te zien hoe dit voedselkeuzelogo doorwerkt in de branche.
Vanaf 2024 is de Nutri-Score een vaste waarde op Nederlandse voedselverpakkingen. Dit kleurrijke logo, oorspronkelijk uit Frankrijk, classificeert producten van A (groen en supergezond) tot E (rood en minder gezond) op basis van hun voedingswaarde.
Consumenten kennen Nutri-Score al
Uit de enquête blijkt dat 94% van de deelnemers de Nutri-Score kent. Maar liefst 83% ziet dit logo als een informatieve toevoeging. Een positieve trend voor producenten die transparantie hoog in het vaandel hebben staan.
Er zijn echter ook kritische geluiden. Sommige producenten wijzen op potentiële verwarring onder consumenten, doordat bepaalde producten een lagere score krijgen dan je zou verwachten. Het is essentieel dat producten binnen dezelfde categorie worden vergeleken.
Het effect op aankoopgedrag is ook een hot topic. Als een product een oranje D-score krijgt, stappen consumenten dan over? Uit de resultaten blijkt dat meer dan de helft een gezondere optie zou kiezen, vooral bij nieuwe of minder bekende producten.
Beter dan de informatie op de achterkant
Opmerkelijk is dat de Nutri-Score vooral lijkt te resoneren bij consumenten die normaal gesproken niet de voedingsinformatie op de achterzijde lezen. Deze groep gaat sneller voor een product met een betere score.
De Nutri-Score biedt zowel kansen als uitdagingen voor producenten. Voorlichting en duidelijke communicatie zijn cruciaal. En met de groeiende Europese voedselmarkt is het van belang dat Nederland andere landen overtuigt van de Nutri-Score's voordelen
Kijk voor het volledige verslag op esb.nu
Beeld: Markus Mainka/Shutterstock.com