Droomboter of Roombeter?
In het hart van de Nederlandse voedingsindustrie speelt zich een interessante ontwikkeling af. Het gaat om de controversiële naam 'Droomboter', een product dat in het middelpunt staat van een debat over etikettering en marketing in de voedselsector.
Controverse rondom Droomboter
De naam Droomboter is het onderwerp van een klacht bij de Reclame Code Commissie. Deze klacht is ingediend door de Nederlandse Zuivelorganisatie (NZO), de Nederlandse Voedsel- en Waterautoriteit (NVWA) en consument Paul Peeters Weem. Hun bezwaar richt zich op het feit dat Droomboter plantaardig is, terwijl de naam zowel 'room' als 'boter' suggereert. Peeters Weem, een gepensioneerd NVWA-inspecteur, benadrukt dat volgens hem plantaardige boter niet bestaat en dit al sinds 1899 niet is toegestaan. De NZO voegt hieraan toe dat Droomboter niet van dierlijke melkklieren afkomstig is.
Droomboter's verdediging
Aan de andere kant staat Mister Kitchen, de ontwikkelaar van Droomboter, die stelt dat het product duidelijk als plantaardig wordt aangeduid op de verpakking. Met termen als '100 procent plantbased' en 'koevrij' wordt volgens hen geen misleiding gepleegd. Bovendien bevat Droomboter cacaoboter, een ingrediënt dat volgens de huidige wetgeving als 'boter' mag worden bestempeld.
Mister Kitchen wijst ook op de praktijken van FrieslandCampina, het grootste lid van NZO, dat al jaren producten als Botergoud verkoopt, wat ook geen pure boter is. Daarnaast brengen zij een recente zaak aan van de RCC over het product Blue Band Roombeter, waarin werd geoordeeld dat het duidelijk was dat dit product geen roomboter, maar een plantaardig product is.
De vergelijking met Roombeter
Deze situatie wordt nog complexer als we kijken naar het product Roombeter, dat door Foodwatch is genomineerd voor het Gouden Windei, een prijs voor misleidende marketing. Volgens Foodwatch is Roombeter meer misleidend dan Droomboter, gezien het aantal klachten dat zij over Roombeter hebben ontvangen.
Afsluitend
De Reclame Code Commissie zal binnen vier weken een uitspraak doen over deze kwestie, waardoor de richtlijnen voor etikettering en marketing in de voedingsindustrie mogelijk opnieuw gedefinieerd zullen worden. Deze zaak belicht de complexe interactie tussen consumentenverwachtingen, marketingstrategieën en wettelijke definities in de voedingsindustrie.
Fotocredits: 'Droomboter', Mister Kitchen / bronvermelding Foodlog.nl