Column Gerhard Kwak: Gastvrij ondernemen
In ambachtelijke bedrijven worden klanten tegenwoordig hartelijk behoorlijk verwend. Dit is essentieel, want een prettige winkelervaring zorgt ervoor dat klanten terugkomen.
Al bij de ingang van de winkel kun je je gastvrijheid tonen. Indien mogelijk, zorg je voor voldoende fietsenstallingen zodat klanten gemakkelijk de fiets kunnen parkeren. Niets is zo frustrerend als het zoeken naar een plek om je fiets te stallen. Een welkomstmat bij de deur is niet alleen praktisch om de winkel schoon te houden, maar laat ook zien dat je waarde hecht aan hygiëne, wat zeer gewaardeerd wordt door klanten.
Binnen in de winkel kun je je inzetten voor het comfort van je klanten. Een bankje waarop ouderen of vermoeide klanten kunnen rusten terwijl ze wachten, is een mooi begin. Een statafel met recepten en reclamefolders is een leuke toevoeging; dan heeft de klant tijdens het wachten wat te neuzen. Folders kun je ook op de toonbank leggen, alhoewel de focus daar vaak meer ligt op de producten.
Service is cruciaal. Observeer zorgvuldig wie je klant is en speel in op hun specifieke behoeften. Ouderen hebben vaak wat meer hulp nodig, bijvoorbeeld bij het inpakken van de boodschappen. Kom dan achter de toonbank vandaan en help ze even met inpakken. Een klein gebaar, zoals het aanreiken van een tas of het openhouden van de deur, maakt een groot verschil en wordt niet alleen door de geholpen klant maar ook door anderen opgemerkt en gewaardeerd.
Loop bij grotere bestellingen even mee naar buiten. Dit is vooral handig voor klanten die artikelen zoals schotels of fruitmanden meenemen. Zelfs iets simpels als het openhouden van de deur wordt al enorm op prijs gesteld.
Zo zie je dat met een paar eenvoudige, doordachte acties, je een grote impact kunt hebben op de winkelervaring. Het kost misschien een beetje extra moeite, maar het resulteert in tevreden klanten die met een glimlach terugkeren. En dat is uiteindelijk wat je wilt bereiken!