AI van Too Good To Go stopt voedselverspilling in supermarkten
Too Good To Go, 's werelds grootste marktplaats voor voedseloverschotten, heeft het Too Good To Go Platform gelanceerd, een innovatieve oplossing in de strijd tegen voedselverspilling. Het platform, voorzien van kunstmatige intelligentie, stelt retailers van levensmiddelen in staat om op een slimme wijze overtollige voorraden te beheren en te herverdelen, van supermarktketens tot buurtwinkels.
Monoprix, die al sinds 2017 samenwerkt met Too Good To Go, was de pionier bij het testen van het platform op 250 locaties. Isabelle Boudard, Chief CSR Department bij Monoprix, benadrukt de nieuwe dynamiek die het platform introduceert in de strijd tegen voedselverspilling. Volgens het European Grocery Retailing Institute bedragen de kosten verbonden aan voedselverspilling bijna 2% van de netto omzet van supermarktketens, wat vrijwel gelijk is aan hun marges.
Vijf modules voor gestroomlijnd gebruik
Het Too Good To Go Platform integreert vijf modules in een gebruiksvriendelijke interface, waardoor supermarktketens een modulaire oplossing kunnen kiezen om hun strategie voor het beheer van overtollig voedsel aan te passen. Deze modules omvatten voorraadbeheer, aanbevelingen, intelligente prijsbepaling, marktplaats en donaties.
Geertje Zeegers, Country Director Nederland en België bij Too Good To Go, legt uit dat de modulaire aanpak van het platform de operationele activiteiten in de winkel centraliseert en technologie en AI benut om efficiëntie te brengen in dagelijkse routines.
Tech-enabled voorraadoptimalisatie
Het Too Good To Go Platform is wereldwijd beschikbaar en ondersteunt plug-and-play-implementatie. Het biedt ook integratiemogelijkheden, waardoor retailers het naadloos kunnen aansluiten op hun systemen. Het werkt op de meest populaire PDA’s, zoals die van Zebra.
Tim Stoddard, General Manager en SVP EMEA van Zebra Technologies, benadrukt het belang van onafhankelijke softwareleveranciers zoals Too Good To Go in het oplossen van problemen voor detailhandel- en horecabedrijven. Samen stellen ze klanten in staat hun voorraad te optimaliseren, de klantervaring te verbeteren en voedselverspilling te bestrijden met hardware- en softwareoplossingen die een positief verschil maken.