
Verandering in koopgedrag, hoe speel je daarop in?
Als gevolg van inflatie zien we voor het eerst sinds tijden een daling van de koopkracht. Producten in de dagelijkse artikelensector, waaronder versproducten, ontkomen niet aan prijsstijgingen. De oorzaken weten we inmiddels wel, maar hoe gaat de klant hiermee om? Tijdens een webinar van onderzoeksbureau Gfk zijn er een aantal inzichten gegeven op kansen en bedreigingen voor versspecialisten.
Trading down
Een belangrijke verandering in het koopgedrag van de consument is het switchen van A-merk naar private label. Consumenten kiezen dus niet voor de discountsupermarkten zoals Aldi, maar blijven bij hun vertrouwde aankoopkanaal. Ze kiezen echter vaker voor goedkopere alternatieven.
Veranderingen
De voornaamste trends in aankoopgedrag zijn inflatie, gezondheid, diervriendelijke producten en regionale producten. De consument maakt zich vooral zorgen over energie, immigratie en budget. Waardoor punten als lichamelijke gezondheid en klimaatverandering minder vaak worden overwogen bij aankoop van een product.
Klanten gaan prijzen vergelijken, meer zelf doen, zichzelf minder verwennen en besteden minder aan out-of-home.
Kansen en bedreigingen voor de versspecialist
Klanten neigen vooral naar trading down, wat betekent dat ze in jouw winkel ook eerder op zoek gaan naar goedkopere alternatieven. Het is daarom belangrijk om het assortiment uit te breiden met deze alternatieven. Maak gebruik van jouw unieke positie en het vermogen om klanten te verrassen. Vervang een relatief duur product voor een fantasieproduct, dat maakt klanten nieuwsgierig. Biedt daarnaast kleinere porties aan, dit kan ervoor zorgen dat het uiteindelijke totaalbedrag niet te hoog oploopt.
Consumenten kiezen er dit keer voor om minder te besteden aan out-of-home. ‘Thuis uit eten’ neemt hierdoor weer in belangstelling toe. Dit beidt kansen voor producten in het luxere segment. Laat hierbij jouw expertise in de vrije loop, en geef de klant tips over hoe je een echte culinaire maaltijd op tafel kan zetten.
Zorg ervoor dat je je als versspecialist blijft innoveren met de focus op relevantie en unieke voordelen. Voornamelijk storytelling, het verhaal achter jouw product is van groot belang. En kijk of je leuke quizzen kan organiseren om meer bezoekers in de winkel te krijgen. Meer tips vind je in de column van Gerhard Kwak.