Zakkenactie
Liggen we aan het begin van het jaar nog op apegapen van alle inspanningen van de decembermaand, worden we in januari geconfronteerd met een consument die zo’n beetje dezelfde houding heeft. Ze hebben te veel gegeten, de pondjes zijn er aangevlogen. Goede voornemens zijn gemaakt en worden (de eerste weken nog wel) nageleefd. In verswinkels leidt dat vaak tot een duidelijke afname van de omzet. Daar moeten we wat aan doen.
Sommige collega’s gebruiken de dip om hun zaak extra te reinigen. Anderen verdiepen zich in de inhoud van de diepvries en ruimen op. Er zijn ook collega’s die zich storten op het maken van extra reclame om de omzet wat op te vijzelen.
Er is een actie die al jaren heel behoorlijke resultaten oplevert: de ‘zakkenactie’: bezorg een papieren zak bij consumenten, die ze in de winkel kunnen laten vullen met de op de zak vermelde artikelen. Voor deze actie moet je wel even tijd nemen. Bepaal eerst je marktgebied en het aantal zakken dat je daarvoor nodig hebt. Vervolgens stel je vast welke aanbieding je er op wilt hebben. Denk vooral aan hardlopende seizoensproducten. Zorg voor een goed gevulde zak tegen een redelijke prijs. Laat ten slotte de zakken drukken en bezorg ze bij voorkeur aan het einde van de maand, want dan is de portemonnee wat beter gevuld.
Waak er wel voor dat ze niet tegelijk met alle andere plaatselijke folders worden bezorgd. Niet zelden verdwijnen ze dan in een plastic omslag samen met alle andere reclamemakers en wordt het hele pak door de consument zo de kliko in gekiept. Regel desnoods een aantal scholieren die voor een klein bedrag de zakken willen verspreiden. Binnen de kortst mogelijke keren weet de hele buurt dan wat je in de aanbieding hebt. Ze gaan vrolijk naar huis met een zak vol lekkere producten tegen een leuke prijs. Dit kweekt goodwill en je hebt jouw bedrijf weer even positief onder de aandacht gebracht. En dát is nooit verkeerd.