28-april-2021 | Door: Kiki Stender
Speciaalzaken hopen klant ook in 2021 te binden

Speciaalzaken hopen klant ook in 2021 te binden

De uitbraak van het coronavirus heeft speciaalzaken een uitgelezen kans geboden om nieuwe klanten binnen te krijgen. Dankzij consumenten die meer thuis zijn en terugvallen op de winkels in de buurt realiseerden bakkers, slagers, groentezaken en andere specialisten in de tweede helft van 2020 een omzetgroei van 7,5 procent. Wel is de verwachting dat speciaalzaken een deel van die omzet in 2021 weer kwijtraken zodra de horeca weer opent. Bedrijfsmatig kijken vooral de speciaalzaken rondom kantoorlocaties en toeristische plekken uit naar het moment dat beperkende maatregelen worden afgebouwd en bezoekersstromen weer op gang komen. Of er bij individuele bedrijven eind 2021 een min of een plus in de boeken staat hangt daarmee voor een groot deel ook af van hun locatie.

Omzetherstel in de horeca zorgt voor lichte krimp in 2021

Van de groei in 2020 hangt ongeveer 5 tot 6 procentpunt samen met de corona-uitbraak. De verkopen in de versspeciaalzaken kregen door de lockdown ook in de eerste maanden van 2021 nog een impuls. Over heel 2021 krimpt de omzet naar verwachting echter licht. In algemene zin geldt wel dat hoe langer het versoepelen van coronamaatregelen op zich laat wachten, hoe langer supermarkten en speciaalzaken bovengemiddelde omzetten draaien en hoe kleiner de krimp in 2021 uitvalt.

Minder kleine en meer grote boodschappentrips

De corona-uitbraak heeft tot gevolg dat klanten minder boodschappentrips maken en per bezoek meer besteden. Zolang de kans op besmetting aanwezig blijft en veel mensen nog niet gevaccineerd zijn, zal de grotere boodschappentrip bovengemiddeld populair blijven. Tegelijkertijd komen er minder klanten in de winkel voor kleinere aankopen omdat mensen die normaal tijdens werk of tussen de colleges door wat voor de lunch komen halen momenteel in veel gevallen thuis zitten. De verschuiving naar meer grote trips en minder kleine houdt naar verwachting in ieder geval in de eerste helft van 2021 aan.

Grote onzekerheid door Coronavirus

De onzekerheden met betrekking tot de maatregelen en de ontwikkeling van het coronavirus blijven groot. De onzekerheidsmarge rondom de ramingen in dit vooruitzicht is daardoor groter dan gebruikelijk.
•    In vrijwel heel 2020 heeft de corona-uitbraak voor een boost van de omzet van supermarkten en speciaalzaken gezorgd. 
•    Dit effect valt in de loop van 2021 weg waardoor de omzet van supermarkten naar verwachting met 2% en van speciaalzaken met 3% daalt. 
•    De prijsconcurrentie neemt in 2021 toe naarmate meer consumenten de effecten van de coronacrisis, zoals een oplopende werkloosheid, in de portemonnee gaan voelen.

www.ING.nl

Terug naar boven