27-september-2021 | Door: Kiki Stender
7% meer besteed aan duurzaam voedsel in 2020

7% meer besteed aan duurzaam voedsel in 2020

De bestedingen van consumenten aan duurzaam voedsel in Nederland zijn in 2020 ten opzichte van 2019 met 7% toegenomen. Het aandeel van duurzaam voedsel in de totale voedselbestedingen is toegenomen van 14% naar 16%. Deze groei is gedreven door de stijging in de afzet van duurzaam voedsel in met name supermarkten. Dit staat in de jaarlijkse Monitor Duurzaam Voedsel van Wageningen University & Research in opdracht van het ministerie van LNV.

De totale bestedingen aan voedsel in Nederland zijn met 9% gedaald door de gedeeltelijke sluiting van horeca en andere foodservice. De bestedingen aan duurzaam voedsel daalden in de foodservice ook fors met 46%, maar supermarkten hebben deze daling in de foodservice kunnen compenseren. De bestedingen aan duurzaam voedsel zijn daar met 21% gestegen. Speciaalzaken voor duurzame voeding laten een stijging in de omzet van 9% zien.

Keurmerken

Duurzame producten zijn voor consumenten herkenbaar door een keurmerk. Het ‘Beter Leven’-keurmerk is met circa 3,0 miljard euro het meest verkocht. Gevolgd door de keurmerken ‘Biologisch’ (1,6 miljard euro) en ‘UTZ Certified’ (circa 1,4 miljard euro).

De grootste procentuele stijging is te zien bij producten met de keurmerken ‘On the Way to PlanetProof’ en ‘Rainforest Alliance’ (plus 41%). Dit heeft te maken met het opschalen van deze keurmerken in het assortiment. ASC, het keurmerk voor verantwoorde viskweek, is met 22% gestegen ten opzichte van 2019.

Productgroepen

In 2020 lieten bijna alle productgroepen met een duurzaamheidskenmerk per saldo een groei zien. Vlees en vleeswaren (2.141 miljoen euro, 3% groei ten opzichte van 2019), Houdbare producten, samengestelde maaltijden en overig (1.222 miljoen euro, 17% groei) en Zuivel (1.095 miljoen euro, plus 11%) waren productgroepen met het grootste aandeel in bestedingen van consumenten aan duurzaam voedsel in 2020.

De bestedingen aan biologisch voedsel (met het keurmerk ‘Biologisch’) zijn nagenoeg gelijk gebleven – er is een daling van 1%. Er werd vooral minder biologische vis gekocht: een daling van 34%. In supermarkten en speciaalzaken voor duurzame voeding is beide 9% meer biologische voeding gekocht, maar er was een daling in de foodservice van 48%.

Bekijk hier de ‘Monitor Duurzaam Voedsel 2020’
Wur.nl

Bron: Wageningen University & Research

Terug naar boven